Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

13.04.2006 12:35

16 квітня/ 00:10/ телеканал „1+1”
Втікач з „нового Голлівуду” Джордж Лукас

Американське кіно початку сімдесятих років прийнято об’єднувати в понятття „новий Голлівуд”. І цей „новий Голлівуд” відрізнявся від „старого” кількома чинниками. Насамперед тематичною свіжістю. Голлівуд старий не схильний був до соціальности, вважаючи, що людям цікаві тільки їхні мрії, і що кіно має ці мрії плекати. Старий Голлівуд вважав, що актори мають бути богами – чоловіки мужніми і дотепними, а жінки – сексуальними і недоступними. У старому Голлівуді не прийнято було виносити камеру на вулицю і кидати погляд у натовп реальної Америки... Проте після молодіжних заворушень кінця шістдесятих, коли модними стали дешеві road movies (так звані „подорожні фільми”), наповнені молодими неформальними героями та рок-музикою, у Голлівуді відбулися зміни... Керівники студій стрімко втрачали гроші. Щоб якось вписатись у нові часи, вони наймали молодих режисерів. Одним із таких багатообіцяючих кінематографістів і став Джордж Лукас.

George_lucas1975.jpg

У кіношколі Лукас мріяв знімати, сказати б, „абстрактні” фільми. Він хотів розгадати таємницю їхнього впливу на глядача. Його повнометражний дебют зроблено саме в наближеному до того жанрі – жанрі антиутопії. І цей жанр не є рідкістю для сімдесятих. Майбутнє у той час бачилося зовсім не веселим. Саме антиутопії попередників (на зразок „Планети мавп”) стали джерелом надхнення для молодого режисера. Однак Джордж Лукас вирізнявся на цьому тлі технічним новаторством. Критики відзначали, що його „THX 1138” винахідливий і візуально, і своїми звуковими ефектами. Економними засобами Лукас досягає відчуття замкнутости людини, відчаю, своєрідної соціальної клаустрофобії, з якої прагне вирватися головний герой... Ця кінокартина на роки вперед визначила екранний спосіб творення антимайбутнього, а режисер Лукас показав, як слід утілювати ідеї нового часу. Його фільм вказав на маґістральний напрямок руху. І цим напрямком стала втеча як універсальна відповідь на несвободу.

american_graffiti_poster.jpgНаступна картина Джорджа Лукаса „Американські ґрафіті” (або ж „Американські замальовки”) створена у жанрі популярного в сімдесяті роки „ностальгічного фільму”. Такі картини повертали американців у зовсім недалеке минуле. Здебільшого, вони були автобіографічними. Дія стрічки Лукаса відбувається 1962 року – ще до молодіжних заворушень. У фільмі ми спостерігаємо за пригодами кількох молодих людей. Дія обмежена дванадцятьма годинами – з вечора до світанку. Кожен із героїв потрапляє у якусь пригоду. І вже вдруге Лукас творив замкнутий світ – провінційне містечко, у якому час ніби спинився. Про цю свою роботу режисер сказав так: „Ідеться про зміни – коли один із юних героїв нарешті розриває свій кокон, залишає дім і виривається з ізольованого простору п’ятдесятих... Ця картина також про культурні зрушення, які відбулися на межі п’ятдесятих-шістдесятих, коли ми покидали країну апатії і байдужости заради країни радикальної дії. Фільм каже, що ти повинен рухатися вперед”.

Чудова декларація!.. Та куди ж став рухатися Джордж Лукас? 1977 року на екрани виходять „Зоряні війни”. Разом із „Щелепами” Стівена Спілберґа вони остаточно поховали „новий Голлівуд” з його гострою соціальністю. Втікати було нікуди. Звичайно, герої „Зоряних війн” постійно пересуваються. Люк Скайвокер та принцеса Лея втікають від ворожих імперських сил. І хоча їхні поплічники чимось схожі на гіпі, і сама історія схожа на одну велику ґалюцинацію, ти розумієш, що дороги назад уже не знайдеш. Після „Зоряних війн” кіно знову стало пристановищем мрій, тільки тепер куди серйозніших! „Зоряні війни” породили нечуваний культ. Вони перетворилися на нову квазірелігію, яка об’єднала навколо себе мільйони людей. А знамените доповнення до студійного котракту, котре передавало права на супутню продукцію Джорджу Лукасу, зробило з нього мільярдера. І він не повернеться у режисерське крісло аж до кінця дев’яностих. Але тим часом створить кілька виробничих студій і разом зі Стівеном Спілберґом спродюсює найзнаменитіші картини вісімдесятих. Його леґендарне „Скайвокер ранчо”, розташоване неподалік від Сан-Франциско, стане ще одним замкнутим світом, із якого, однак, не втече вже ніхто.

А 16 квітня в АРҐУМЕНТІ-КІНО – перша стрічка Джорджа Лукаса. Смілива, експериментальна, непримиренна, наповнена жагою свободи. Придивіться до неї, прислухайтесь. Не думайте про майбутнє. Просто втікайте...




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com