Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

31.05.2006 17:49

Вестерн за Робертом Олдрічем

ДиліжансВестерн є одним з традиційних американських кіножанрів. Він по-своєму втілив американську мрію. Одним з популярних сюжетів вестерна була боротьба білих завойовників з індіанськими племенами. Традиційний вестерн вбачав у корінних американцях ворогів, утілення дикунства й нечуваної жорстокости. У славетній картині Джона Форда „Диліжанс” кілька білих американців намагаються дістатися пункту призначення. Їм доводиться долати землі, де хазяйнують войовничі апачі. Вся увага режисера зосереджена на білих людях і стосунках між ними. Індіанці – тільки зовнішні вороги, від яких треба врятуватися.

Згодом Джон Форд повернеться до цієї ж тематики в картині „Форд Апач”, де розповість історію пихатого полковника Оуена Фесдея, який прибуває командувати віддаленим фортом. Тут також здебільшого йдеться про білих та їхні стосунки. І коли апачі покидають резервацію, полковник Фесдей виступає прихильником рішучих дій. Однак у фільмі йдеться і про несправедливість білих, котра, зрештою, і привела апачів до бунту.

Один з офіцерів, капітан Йорк (а в цій ролі знявся Джон Вейн), виступає за переговори з індіанцями. Проте його ніхто не збирається слухати. В рішучій битві гине майже весь кавалерійський полк Форту Апач.

АпачВрешті-решт, і у фільмах Джона Форда, і в десятках інших картини індіанці залишалися сліпою силою природи, з якою слід було впоратись. Тому картина Роберта Олдріча „Апач”, зафільмована 1954 року, виглядає майже викликом. У ній ідеться про молодого апачі Масаї, який не хоче підкорятися білим і жити за їх законами. Як бунтівника Масаї відправляють на далеке поселення, проте йому вдається втекти. По дорозі додому він зрозумів, що індіанці можуть жити так само вільно, як і білі люди. Він намагається переконати людей свого племені, але його видають завойовникам... Подальші події –цілком у дусі картин Роберта Олдріча. Масаї самостійно виходить на стежку війни. За ним із поселення йде індіанська дівчина. Масаї називає себе останнім апачі й живе за законами предків. Картина закінчується народженням дитини. Масаї отримує спадкоємця. Врешті-решт, білі визнали його право на життя. Можливо, надто наївний, як на сьогодні, у п’ятдесятих роках „Апач” мав великий успіх.

А головну роль у фільмі виконав Берт Ланкастер – один з постійних акторів Роберта Олдріча. З’являється він і в картині 1972 року „Рейд Ульзани”, що є своєрідним продовженням стрічки „Апач”. І якщо „Апач” давав досить приблизне уявлення про культуру індіанців, то у „Рейді Ульзани” Олдріч пояснює багато їхніх вчинків. Зазвичай логіка червоношкірих не подобається білим людям. І саме герой Берта Ланкастера є ніби провідником між двома світами.

Рейд Ульзани„Рейд Ульзани” прийнято вважати своєрідною метафорою в’єтнамської війни: в Олдріча таких фільмів-метафор багато. Він не був прихильником американської зовнішньої політики. Скажімо, в картині „Брудна дюжина” режисер зобразив своєрідну напалмову атаку. Американські військові закидають гранати й заливають бензин у бомбосховище з німецькими офіцерами та їхніми супутницями. Таким чином, зображаючи абсурдну з військової точки зору операцію, Олдріч приєднується до критики війни у В’єтнамі.

В „Набігу Ульзани” режисер зіштовхує дві культури, не надаючи перевагу жодній із них. Його Ульзана – справді останній з апачів. Разом із його смертю приходить нова епоха.

Зрештою, Роберт Олдріч своєю творчістю відкрив дорогу й іншим новаторами у жанрі вестерн. Один з найвідоміших – Сем Пекінпа, якого ще називають „Кривавим Семом”. У своїй „Дикій банді” Пекінпа зобразив світ білих як світ суцільного насилля та повної відсутности навіть натяку на мораль. У „Дикій банді” нема індіанців – на тлі білих бандитів індіанські ритуали виглядали б дещо архаїчними. Після Роберта Олдріча вестерн став іншим...

Ну а 4 червня о 00:15 в АРҐУМЕНТІ-КІНО один із перших зразків мутації цього жанру – картина „Набіг Ульзани”.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com