Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

24.01.2007 13:40

Образ повії у світовому кіні

Денна красуняУ відомого італійського психіатра Чезаре Ломброзо є робота „Жінка злочинниця і повія”, в якій автор характеризує людину як полігамну істоту, і, тим самим, пояснює феномен проституції. Він пише, що для людини є природним часто змінювати сексуальних партнерів, особливо для жінки, яка навіть полігамніша за чоловіка. На думку Ломброзо, проституція не є соціальним явищем, її коріння треба шукати у психофізіології окремо кожної людини.

Героїня фільму Луїса Бунюеля „Денна красуня” стає повією не заради грошей. Її приваблює сама ідея розпусти. Ця жінка має подвійне нутро. Її зовнішність, її спосіб життя аж ніяк не римуються з її сексуальними фантазіями. І вона починає подвійне життя, подаючись до будинку розпусти. Пікантність ситуації полягає в тому, що героїня Катрін Деньов (а в ролі Северін ми бачимо саме цю холодну красуню) задовольняє непристойні бажання клієнтів лише вдень. Увечері ж вона, прийнявши образ благопристойної буржуазки, повертається до свого добропорядного чоловіка.
          
У цьому фільмі Луїс Бунюель як давній прихильник психоаналізу великої уваги надає сновидінням головної героїні, в яких вона бачить, як законний чоловік пропонує її іншим мужчинам. Ці сни вказують на те, що Северін не задоволена шлюбним життям, і, таким чином, допомагають нам краще зрозуміти природу її денних вчинків...

Загалом же, повія – багатовимірний образ у світовому кіні. У різних картинах можна, зокрема, знайти повій-жертв, повій-грішниць, повій-„попелюшок”, які, зрештою, знаходили свого прекрасного принца...

Ночі КабіріїУ фільмі Федеріко Фелліні „Ночі Кабірії” головна героїня – класична повія-жертва. Кабірію грає Джульєтта Мазіна; за цю роль актриса отримала головний приз на Каннському фестивалі. Ми мало знаємо про минуле її героїні. Скоріш за все, вона стала повією тому, що не мала іншого способу заробітку. Але, найголовніше, образ повії служить їй своєрідним щитом. У Кабірії дуже ранима душа. Вона, як кожна дівчина, мріє про кохання, але боїться бути обманутою чоловіком, і тому поводить себе дещо відлюдькувато. Але в її житті все ж таки з’являється, як їй здається, благородний лицар.  Він пропонує їй руку і серце, обіцяє нове життя, але зрештою виявляється звичайнісіньким, але дуже винахідливим, шахраєм...

Трагедія Кабірії полягає в тому, що вона може захистити себе тільки будучи повією...

Героїня фільму Луї Маля „Миле дитя” є протилежністю Кабірії. Ця дівчина виросла в будинку розпусти. Вона не знає іншого життя, аніж життя повії. Вона – блудниця за самою своєю природою, і тому небезпечна для чоловіків, особливо для тих, хто має серйозні наміри щодо неї.

Режисер Луї Маль завжди виявляв інтерес до табуйованих тем. У фільмі „Миле дитя” він вкотре береться дослідити природу людських почуттів, цього разу обравши для свого аналізу таке непросте дівчисько.

ТаксистКоли Брук Шилдс знімалася в цьому фільмі, їй було всього-на-всього дванадцять років. Нагадаємо, що в кінематографі образи малолітніх повій започаткувала стрічка Мартіна Скорсезе „Таксист”. Джоді Фостер, яка зіграла в цьому фільмі вуличну повію, на момент зйомок було тринадцять років...

Найзнаменитішою ж американською стрічкою про повію є мелодрама Ґеррі Маршалла „Красуня” із Джулією Робертс і Річардом Ґіром у головних ролях. У ній розповідається вже традиційна історія про „попелюшку”, яка одного дня зустрічає „принца”-багатія. Героїня Джулії Робертс начебто і не зовсім повія, принаймні, її характер не відповідає тому, чим вона заробляє на життя. Вона надто безпосередня, щира і дещо простодушна. Власне, ми майже нічого не знаємо про її попереднє життя. Для нас, глядачів, її історія починається з випадкової зустрічі із самотнім мільярдером...

Мрії збуваються! Власне, такою є головна ідея фільму „Красуня”, неспроста ж його події розгортаються в самому Голлівуді.

Радянському Союзі ж, як відомо з фільмів, не було ані повій, ані сексу як предмету зображення. Отже, перших повій у розтабуйованому радянському кіні ми можемо знайти тільки за часів перебудови. Класичний приклад – стрічка Петра Тодоровського „Інтердівчина”. В ньому йдеться про елітний клас радянських повій, які обслуговували іноземців. Головна героїня отримує шанс покінчити зі своїм розпусними життям. Один із клієнтів-іноземців пропонує їй вийти за нього заміж. Вона погоджується, але закордонне життя стає для неї непосильною мукою.

Власне, фільм „Інтредівчина” не стільки про повій, скільки про нові часи, які ознаменували кінець радянської епохи. Стрічка закінчується трагічно. Героїня так і не змогла пристосуватися до свого нового статусу еміґрантки; для неї екстремальне життя в напівголодному Радянському Союзі все ж таки виявилося кращим за розмірене й сите існування закордоном. Тут можна зацитувати слова із пісні російської рок-групи „ДДТ”: „Родина – уродина, но она нам нравится, хоть и не красавица».

Повії як ознака нових часів доволі часто з’являтимуться в пострадянському кіні.  Щодо українського, це – передусім картина В’ячеслава Криштофовича „Приятель небіжчика”. Головний герой якраз і намагається діяти за правилами новітніх часів. Невипадковим тут є і знайомство з повією (у цій ролі ми бачимо українську актрису Тетяну Кривицьку).

Стрічка ж „Клют”, що демонструється в АРҐУМЕНТІ-КІНО 28 січня, пропонує, як і згадувана „Денна красуня”, подивитися на проституцію не як на соціальний феномен, а як на особливу психологічну потребу. Героїня Джейн Фонди страшенно боїться самотности, і робота „дівчини на виклик” є для неї своєрідним порятунком. Вона охоче приміряє на себе різні сексуальні образи. Для неї проституція – це гра, театр однієї актриси. Вона пропонує чоловікам погратися в сексуальні фантазії, не здогадуючись про можливі фатальні наслідки. 

Моя версія така: ця картина розповідає історію полігамної жінки, сексуальні прив’язаності якої просто слабкіші за ті, що їх зазвичай відчувають чоловіки...Ті ж, хто не погодиться із таким тмоїм рактуванням образу повії, створеного Джейн Фондою, напевне, побачать у цьому фільмі лишень детективну історію із карколомно закрученим сюжетом.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com