Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

30.01.2007 19:56

У пошуках ідентифікації Джона Малковіча

Джон МалковічДжон Малковіч – американський актор. Він народився в маленькому містечку штату Іллінойс у родині хорватських еміґрантів. Наслідуючи батьківський фах, Джон збирався вивчати екологію в університеті, але захоплення театром назавжди змінило його життя. 1976 року Джон Малковіч вступає до трупи чиказького театру Steppenwolf (Theatre Company), потім виступає на Бродвеї. А 1984 року дебютує на кіноекрані. Власне, завдячуючи кіноролям актор отримує світове визнання.

Фільмографія Джона Малковіча нараховує близько сімдесяти назв. Він грав різних героїв, проте навряд чи буде правильним назвати його різноплановим актором. Образи, що він їх створив на екрані, дещо схожі між собою, принаймні в тому, що чи не всіх їх дуже складно ідентифікувати. Джон Малковіч не вживається в роль, за принципом школи Станіславського, скоріше, він імітує метафізичний стан того чи того персонажа, так і не розкриваючи до кінця його правдивий характер. І питання, хто він, Джон Малковіч, чи, принаймні, хто вони, зіграні ним кіногерої, залишається все ще актуальним.

Не випадково ж саме цей актор свого часу надихнув сценариста Чарлі Кауфмана на створення однієї з найцікавіших історій про пошук самоідентифікації. Йдеться про знамениту стрічку „Бути Джоном Малковічем”, яка побачила світ 1999 року (режисером виступив кліпмейкер Спайк Джонзі, для якого це дебют у великому кіні). Малковіч грає голлівудського актора Джона Малковіча. Він, чи радше його тіло, буквально стає тим порталом, через який решта героїв пробують ідентифікувати себе.

Історія така. Головний герой, лялькар, випадково знаходить таємний вхід, що веде в голову Джона Малковіча, і, скориставшись яким, відповідно можна керувати тілом голлівудського актора. Стаючи Джоном Малковічем, різні люди отримують другий шанс реалізувати себе, по-іншому пізнавши свою природу.

Коли ж Малковіч вирішує сам скористатися знайденим порталом, він потрапляє до світу, вщерть заселеному його симулякрами. Він бачить сотні можливостей самого себе. Отже, самоідентифікація Малковіча у фільмі терпить фіаско.


Для Голлівуду Джон Малковіч – нетиповий актор. Один американський кінознавець так і написав: „Голлівудську кіно – сюжетне, в ньому найголовнішою є історія, а Малковіч робить головним самого себе. Він надто еґоцентричний” (кінець цитати). Скоріш за все, Джон Малковіч має якусь особливу кіногенію. Його поява на екрані, навіть у другопланових ролях, завжди помітна, часом її навіть відчуваєш фізично. Іноді, мені здається, актор буквально гіпнотизує глядача, змушує вдивлятися у своє нетипове обличчя, чим і створює певне відчуття тривоги, адже майже ніколи не відомо, ким насправді є його персонаж. Власне, такий  нерозгаданий Джон Малковіч виявився ідеальним для європейського кіна. І майже всі свої найцікавіші головні ролі актор зіграв у картинах європейських режисерів.

У фільмі, „Оґр”, німецького кінокласика Фолькера Шльондорффа, Малковіч грає людину, яка не може ідентифікувати себе. Власне, аж до самого фіналу не зрозуміло, якою є правдива сутність його героя. Він, можливо, блажений „хрестоносець”, який впровадить особливу місію на землю, а, можливо, і звичайнісінький педофіл. Режисер акцентує увагу на нетиповій зовнішности актора; він показує його людиною з обличчям убивці.
Врешті-решт, у фільмі відбувається ідентифікація персонажа. Герой Джона Малковіча  – „оґр” (у давній міфології істота, яка викрадала маленьких дітей). Він знаходить себе в якості вербувальника (постачальника) сільських хлопчиків для військової школи СС. 

Фільм „Оґр” (інший переклад стрічки – „Лісовий цар”) є екранізацією роману Мішеля Турне „Вільшаний король”, де письменник, апелюючи стародавніми міфами, здійснив спробу зрозуміти природу фашизму.


У фільмі італійського режисера  Бернарда Бертолуччі „Під захистом небес” Джон Малковіч грає пересиченого життям чоловіка, який разом із дружиною мандрує Північною Африкою. Доволі складно переказати сюжет цієї стрічки, що є доволі характерним для кінематографа Бертолуччі. Тут важлива не стільки історія, скільки сама атмосфера. Для героя Малковіча ця подорож стає останньою в його житті. Виявляється, він  мандрував дорогою смерти. Актор ідеально підійшов для цієї ролі. По-суті, він зіграв людину, яка втратила своє внутрішнє «я» (сенс своєї екзистенції) – такого собі живого мерця, що відчайдушно намагається повернути відчуття свого існування.

Додамо, що саме цей фільм поклав початок європейському періоду в творчості актора.

Але згадаємо і ексцентричні ролі Джона Малковіча. Одна з останніх його кіноробіт – головна роль у  фільмі американського режисера Брайана Кука  «Бути Стенлі Кубріком» (щоправда , коректніший переклад назви – «Пофарбуй мене на Кубріка»). Малковіч грає реального персонажа, авантюриста Елана Конвея, який довгий час успішно видавав себе за відомого кінорежисера. (Зазначимо, що сценарій фільму написав постійний співавтор Кубріка, сценарист Ентоні Фревін. Елан Конвей не був зовнішньо схожий на творця  «Космічної Одіссеї», скоріше, навіть не мав із ним нічого спільного, проте він точно розрахував, що мало хто знає, як насправді виглядає режисер Кубрік. Останній в інтерпретації Конвея – ексцентричний гомосексуаліст, який із легкістю зваблює молоді таланти, обіцяючи злет їхньої кар’єри.

Джон Малковіч розкрив у цій ролі свій комедійний талант. Він навіть дещо спародіював створені ним же кінобрази, підкреслено гіперболізуючи ті свої риси, через які актора часто називали надто еґоцентричним, зацикленому на самому собі. Як на мене, Малковічу легко дається ця роль, адже по-суті він грається в улюблену гру – зображає того, хто видає себе за когось іншого. Власне, йдеться про ту саму проблему самоідентифікації.

Чи не єдиний випадок, коли Джон Малковіч оголив почуття свого екранного персонажа, відбувся у картині Стівена Фрірза «Небезпечні зв’язки», яка сьогодні в АРҐУМЕНТІ-КІНО. Актор грає віконта де Вальмона, розпусного бабія, котрий звик приміряти на себе різні маски, в залежності від того, що він хоче отримати від конкретної людини. Разом із маркізою де Мартей Вальмон замислює підступну гру, апогеєм якої мала стати спаплюжена честь юної діви Сесіль Воланж… і програє, вскочивши у розставлену ним самим пастку. Він стає жертвою власних почуттів, і саме тоді ми бачимо його справжнє обличчя…

Що ж до ідентифікації особистости актора Джона Малковіча, то залишимо це питання відкритим...




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com