Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

14.02.2007 19:11

Кіночужопланетяни як міфологія

ЧужийТема чужопланетного вторгнення на Землю у кінематограф прийшла з літератури. У ній описувалось і пряме військове загарбання, і повільне завоювання чужинцями нашої планети. У п’ятдесяті, коли власне і з’явилися всі ці історії про вторгнення, агресія з далеких світів сприймалось не буквально, а як певна матафора. І асоціювалось чужопланетяни або з радянською загрозою, або з політичними процесами у самій Америці. Найзнаменитішою картиною цього періоду стала стрічка "Вторгнення викрадачів тіл" Дона Сіґала. Лікар Майлс Бенел повертається додому у маленьке американське містечко і стає свідком дивних подій: дехто з мешканців стверджує, що їхніх родичів підмінили. Майлс не вірить у це, проте швидко переконується у правдивості чуток.

І хоча автори картини прямо вказували на чужопланетне походження коконів, у яких вирощували копії землян, духовне наповнення "нових людей" було у дусі тодішньої американської ідеології – сучасники впізнавали у ній позицію сенатора Маккартні.

Картина "Вторгнення викрадачів тіл" створила один з найбільш переконливих образів вторгнення чужинців на Землю, але вона не могла вичерпати усіх можливих сценаріїв.

1979 року на американські екрани виходить "Чужий" – стрічка, у якій певна форма життя з далеких зірок остаточно стає ворогом людини. Новаторство картини Рідлі Скотта виявилося в тому, що чужопланетянину він протиставив жінку. У картині зійшлись два різновиди життя, які принципово не можуть співіснувати. Фільм став прообразом фантастики нових часів, у яких вже не було місця політичним метафорам. Прибульці тут означали прибульців, проте від цього вони не ставали ближчими людині.

Ще одна стрічка на цю тему стала класикою популярного кіна. "Хижак" Джона Мактірнана був створений у своєрідному жанрі "полювання на мисливців". Група солдатів спеціального призначення отримує завдання звільнити заручників у джунґлях Південної Америки. Місія виконана, проте солдати стикаються з серйознішою проблемою: у джунґлі прибув ще один мисливець – з далеких зірок.

Марс атакує!

Зрештою, слід сказати і про іншу кінематографічну традицію, пов’язану з чужопланетянами – пародійну. Популярний кінематограф наплодив стільки прибульців, що комедіографам було гріх ними не скористатись. І скористались усі. А особливо вдало знаменитий французький жандарм Людовік Крюшо.

Американець Тім Бартон зробив своєрідний пародійний мікс усіх сюжетів про чужинське вторгнення. Тут і літаючі тарілки як неодмінний транспортний засіб прибульців, і експерименти над людьми, і наївність землян, які вірять, що небеса здатні подарувати їм тільки добро.

Зрештою, "Марс атакує!" висловив не тільки іронію щодо стереотипів чужопланетного вторгнення, але й став виявом любові до кінематографа минулого – з його виражальними засобами, людськими характерами та ідеалізмом, якому вже нема місця у нових часах.

Ну а 18 лютого в АРҐУМЕНТІ-КІНО картина іншого плану. Створена на початку вісімдесятих, вона грає з уже сформованою кіномітологією, де чужопланетяни займають дуже важливе місце. Втім, у картині "Види під загрозою зникнення" багато й інших пояснень подіям, що відбуваються у невеликому провінційному американському місті. Проте, як завше, істина залишається за межами досяжності.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com