Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


sport90-60-90 - на сайте - батуты Киев.

Арґумент-Кіно

16.03.2007 18:18

Орсон Веллс, вигнанець Голлівуду

Орсон ВеллсЗнаний французький кінокритик Андре Базен назвав Орсона Веллса „особистістю епохи Відродження”. І, напевне, це визначення щонайточніше відображає масштабність фігури цього геніального актора і режисера.

Дійсно, Орсон Веллс був занадто великим майстром як для своєї, доволі скромної – в порівнянні із часами Леонарда Де Вінчі – епохи. І голлівудські рамки кіновиробництва йому як кінопостановнику виявилися занадто вузькими. Хоча початок голлівудської кар’єри Веллса був вражаючим.

У 26 років Орсон Веллс, театральний режисер із дуже скромним кінодосвідом, отримує унікальний контракт, що доти подібного не мав жоден голлівудський постановник. Йому пропонують створити фільм, ґарантуючи абсолютну творчу свободу. Тобто ніякого тиску з боку голлівудських продюсерів. І Веллс фільмує картину „Громадянин Кейн”, яка матиме унікально надзвичайний вплив на подальший розвиток світового кінематографа.

Це історія американського магната, власника кількох найвпливовіших американських газет, який став заручником своєї ж влади. Хоча можливі кілька трактувань цього фільму... Роль головного героя, Чарлза Фостера Кейна, зіграв сам Орсон Веллс. Він показав свого персонажа як людину з різними обличчями.

Власне, у стрічці історія громадянина Кейна відтворена, сказати б, не напряму, а через спогади його знайомих. Звідси й така багатомірність образу головного героя. Адже різні люди знали різного Кейна.... У фільмі надзвичайно цікавий монтаж. Режисер Орсон Веллс конструює свій кінотвір за принципом мозаїки, і йому вдається досягти органічної цілісности – кожен персонаж, кожна деталь, зрештою, стають на своє місце. Але унікальність цього фільму, звісно, не обмежується монтажем.

Окрім іншого, Веллс проявив себе великим новатором різного роду методів зйомки. Можна сказати, що цим фільмом він по-новому відкрив кінематограф, визначивши його технічні можливості на багато років уперед. До сьогодні „Громадянин Кейн” залишається своєрідної кіноабеткою для режисерів-початківців.

Громадянин Кейн

Але 1941-го року фільм провалився в американському прокаті. Студія мала 150 тисяч долярів збитку. Тоді чимало голлівудських кінематографістів виступили проти Веллса. Цей, по-суті, дебютант-постановник здавався їм надто молодим, надто самовпевненим, надто незалежним. І в Америці його подальша режисерська кар’єра розгорталася вже за зовсім іншим сценарієм. Орсону Веллсу щодалі важче було отримати фінансування на нові проекти, а створені фільми продюсери все безпощадніше різали-коротили на своє розуміння. І, зрештою, режисер був в змушений фільмувати в Європі.

Екранізація роману Франца Кафки „Процес” є однією з європейських стрічок Орсона Веллса.  Історію Йозефа К., який одного дня став заручником власних комплексів і страхів, режисер відтворює у формі нічного кошмару. Те, що ми бачимо у цьому фільмі, здається водночас абсурдним і правдивим, що, зрештою, і є характерним для сновидіння. Режисер підсилює цей ефект, фільмуючи з різних точок, різними ракурсами, використовуючи гру тіней тощо. Візуальний ряд картини справляє незабутнє враження...

Також у фільмі блискучі акторські роботи. Сам Веллс зіграв адвоката Йозефа К., страшну людину, перед яким тремтять його ж клієнти. Власне, такий негідник-велетень є одним з улюблених акторських образів Веллса. Він зіграв чимало подібних йому персонажів. До речі, так уже склалася кінематографічна доля Орсона Веллса, що його фільмографія нараховує більше ролей, ніж власних постановок.

Третя людинаУ фільмі Карла Ріда „Третя людина” він грає злочинця Гаррі Лайма, через махінації якого з пеніциліном загинули або ж залишилися скаліченими десятки людей. Щоправда, не всі герої стрічки вірять у причетність Гаррі до злочину. Для деяких людей він помер ще на початку фільму... Зрештою, всі крапки стають на „і”. Герой Веллса потрапляє в пастку. Оточений поліцією, він відчайдушно намагається втекти, але той, хто до останнього вірив у його безвинність, усе ж таки спускає курок… Злочин має бути покараний. Безперечно, у цьому фільму Веллс зіграв одну з найкращих своїх кіноролей.

Як уже зазначалося, своєрідною голлівудською лебединою піснею Орсона Велеса-режисера стала стрічка „Печать зла”, що вона демонструватиметься в АРҐУМЕНТІ-КІНО 18 березня. Він тут грає нечесного поліцейського, який фабрикує докази провини тих, кого вважає злочинцями. Щоправда, інтуїція капітана Генка начебто ніколи йому не зраджувала. Та річ в іншому. Він, подібно героєві фільму „Громадянин Кейн”, надто впевнений у своїй правоті і, зрештою, переступає межу дозволеного… Зазначимо, що ця картина, як і решта голлівудських стрічок Веллса, провалилася в американської прокаті (щоправда в Європі, вона отримала приз на міжнародні кіновиставці у Брюселлі)… Якось Орсон Веллс зізнався: «Знаєте, а я завжди любив Голлівуд, просто ця любов не була взаємною».

Олеся Лук’яненеко




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com