Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Интернет-магазин Vztrading.com.ua ортопедические стельки цены, фото, описания

Арґумент-Кіно

04.04.2007 14:30

Біблійні теми у кінематографі

Бен ГурБіблійні теми в кінематографі з’явилися з часів винайдення Десятої музи. Пояснень цьому феномену може бути багато: від банальної потреби у сюжеті до впізнаваности біблійних образів більшістю пересічних глядачів. І дуже швидко старо- та новозавітні історії перетворилися на своєрідний полігон, де випробовувалися кінематографічні новації – від модерної знімальної техніки до найновіших спецефектів, не кажучи вже про авторське переосмислення знаменитих сюжетів.

У Голлівуді  Біблія стала основою блокбастерів. Особливо у п’ятдесятих, коли кіно відчайдушно змагалося з телебаченням за увагу глядача. Серед найзнаменитіших – «Бен Гур» Вільяма Вайлера. Історія єврейського аристократа, якого звинувачують у змові, а потім продають у рабство, подана на тлі епохи з усім голлівудським розмахом. Римська імперія постає тут у своєму політичному та військову розквіті. До історії кіна ввійшла сцена перегонів на колісницях, які символізували могутність імперії та відчайдушність римлян. І все ж центральним сюжетом картини прийнято вважати зустріч Бена Гура з Ісусом Христом. Один із наймогутніших людей свого часу відчуває, що Месія провіщає нову епоху.

 Слід зазначити, що голлівудські блокбастери оперували не тільки християнськими образами. Скажімо, у картині Стівена Спілберґа «В пошуках загубленого ковчега» йдеться про спроби нацистів відкопати старозавітний ковчег, у якому зберігалися передані Мойсеєві Богом десять заповідей. За біблійними переказами, ковчег здатен подарувати  його власнику перемогу у всіх битвах. І хоча Стівен Спілберґ не заперечує леґенду, їй самій він надає небагато уваги –  на перший план у картині виходить голлівудське видовище.

Остання спокуса ХристаІ все ж найбільш знамениті фільми на тему біблійних сюжетів пов’язані з християнством, власне, із життям Христа. Особливо – так звані апокрифи. Вони завжди викликали суспільну полеміку, незгоду розмаїтих релігійних громад. Саме так було з картиною Мартіна Скорсезе «Остання спокуса Христа». Скорсезе розповів про людську природу Спасителя більше, ніж цього би хотілося віруючим. Проте його картина робить Ісуса не просто ближчим до сучасної людини, вона говорить про силу віри набагато сильніше за численні кінострічки, у яких Син Божий позбавлений найменших сумнівів.

Новозавітні історії в кінематографі увесь час модернізувались. Не обходилося і без жартів, як ось у картині  Террі Джонса «Життя Браяна». Створена членами британської комік-групи „Монті Пайтон”, ця стрічка  розповідає про такого собі Браяна Коена, який народився в один десь з Ісусом. Через тридцять три роки цей доволі недоумкуватий персонаж вступає до Народного Фронту звільнення Юдеї –  доволі ґротескної організації,  яка має за мету визволити Ізраїль з-під панування Рима. Рятуючись від облави, він опиняється серед проповідників і мимоволі видає себе за одного з них. Із того часу він стає ніби новим Месією, за яким слідує натовп учнів. „Монтіпайтони” створили  бурлескне видовище, котре, однак, стосується не суті християнства, а  численних псевдопослідовників, які здатні перетворити віру на балаган. 

Схоже ми бачимо і в «Догмі» Кевіна Сміта. У фільмі йдеться про двох янголів – Локі та Барлтбі, –  яких Бог вигнав із раю за їхній непослух. Янголи знаходять спосіб повернутися  „додому”. Ціна ж їхнього повернення – загибель людства. Автор сценарію та режисер стрічки Кевін Сміт створює переконливу картину апокаліпсису. Зрештою, винуваті у цьому не янголи, а люди, які зуміли перетворити дарований їм світ на пекло.

Водночас стрічка  наповнена численними апокрифами. Скажімо, у фільмі присутній  тринадцятий апостол,  який стверджує, що Христос був чорношкірим. Також ми бачимо самого Бога, який виявляється симпатичною молодою жінкою.

Слід зазначити, що картини на біблійні теми знімають по-справжньому віруючі люди, як Мартін Скорсезе, Кевін Сміт чи Стівен Спілберґ. І їхня віра дозволяє їм фільмувати  котраверсійні фільми. Не є винятком і Мел Ґібсон, режисер та актор, що належить до  консервативного крила католицької церкви. І саме його „Страсті Христові” 2004 року  стали причиною полеміки у християнському світі. Картина розповідає про останні дванадцять годин із життя Ісуса. Мел Ґібсон стверджує, що фільм допоміг йому позбавитись депресії.

Картина Сесіла Блаунта Де Мілля «Десять заповідей», що вона демонструється в АРҐУМЕНТІ-КІНО в ніч із 8 на 9 квітня, 1956 року отримала «Оскара» за спеціальні ефекти (а загалом номінувалась у семи категоріях). І це видається справедливим – і сьогодні візуальний бік «Десяти заповідей» захоплює. Мойсей у картині – справжній секс-символ Близького Сходу, який повільно, але неухильно усвідомлює своє високе призначення. Фільм Де Мілля став одним з найгучніших блокбастерів, яким Голлівуд намагався вразити глядача. Йому це вдалося тоді, вдасться і тепер. 




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com