Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

10.05.2007 20:34

Едвард Дмитрик. „Заколот у Голлівуді”

Едвард Дмитрик Українець Едвард Дмитрик зробив блискучу кар’єру в Голлівуді. Він починав звичайнісіньким розсильним на студії Paramount, а вже за десять років був одним із найкращих кінопостановників свого часу. Але попри великий успіх його фільмів, сам режисер так і не став своїм на «американській фабриці мрій».

Едвард Дмитрик є сином українських еміґрантів. Він народився 4 вересня 1908 року в Канаді. Коли майбутньому режисерові було два роки, родина повернулась до України, де прожила до початку Першої світової війни та еміґрувала до Сполучених Штатів. Едвард рано втратив матір. Стосунки з батьком не склалися, і хлопець був змушений самостійно заробляти на життя. Так, у п’ятнадцятирічному віці він переступив поріг студії Paramount де й пройшов свої кіноуніверситети.

Проте справжнього професійного успіху Дмитрик здобув на студії RKO. Він зняв тут із десяток картин, більшість із яких сьогодні є класикою американського кіна. Передусім, це стрічка «Вбивство, моя красуне» за романом Реймонда Чендлера, яку режисер зафільмував у стилі «фільм-нуар». І згідно традиціям «чорного фільму», головний герой картини, приватний детектив-одинак, вплутується у досить неприємну історію. Він стає заручником чужої гри, головна партія в якій, звісно ж, належить фатальній жінці. У фільмі, передусім, блискучі акторські роботи. Роль приватного детектива зіграв Дік Павелл – актор, що починав кар’єру в мюзиклах, але, зрештою, зміг розширити своє амплуа драматичними ролями. В образі ж одного із злочинців з’являється актор українського походження Майк Мазуркі, відомий, передусім, своїми неґативними персонажами... Тут варто зауважити, що вміння вдало підбирати акторський склад є одним з найголовніших козирів режисера Дмитрика. Він так і казав: «Щоб зняти успішний фільм, потрібно правильно підібрати хороших акторів і дати їм можливість працювати». Стовно ж стрічки «Вбивство, моя красуне», тут, окрім іншого, цікавим є і її монтажне рішення.

Золотим періодом творчости режисера є сорокові роки. У цей час Едвард Дмитрик фільмує по кілька картин на рік. Він багато експериментує, вдосконалюючи свою майстерність. Зокрема, не втрачає інтересу й до «фільму-нуар». Хоча стрічка «Перехресний вогонь» не є, сказати б, стовідсотково «чорним фільмом». Сюжетно – це історія вбивства на ґрунті антисемітизму. Кілька солдатів забивають до смерти єврея. Власне, справжнім убивцею є тільки один із них. Утім, підозрюють іншого, не винного у злочині. Герой мусить довести свою непричетність, а такий розвиток сюжету є класичним для «нуару».

Картина «Перехресний вогонь» принесла чи не найбільшої слави режисерові. Він отримав п’ять номінацій на «Оскара», зокрема, й за режисуру. До речі, це єдиний випадок, коли Едварда Дмитрика було висунуто на здобуття премії Американської кіноакадемії. Подальші події умить обірвали його успішний поступ. 1947 року, в розпал антикомуністичної кампанії Маккарті, Едварда Дмитрика звинуватили у співпраці з комуністами. Його судили разом з іще дев’ятьма кінематографістами. До історії всі вони увійшли під назвою «Голлівудська десятка». На початках процесу Едвард Дмитрик відмовився називати прізвища тих, хто, на його погляд, також співчував комуністам, і був відправлений за ґрати. Втім, після року перебування у в’язниці режисер назвав комісії Маккарті зо два десятки прізвищ. Ціною такого вчинку стала можливість повернутися до роботи в Голлівуді.

Едвард Дмитрик не полишав режисерського крісла аж до кінця сімдесятих років. Загалом, він створив понад п’ятдесяти фільмів і зажив слави високопрофесійного постановника, проте в Голлівуді, як уже зазначалося, так і не став своїм. Історія із списками Маккарті назавжди поклала тінь на його кар’єру. Очевидно, саме через це він так і не отримав «Оскара» за режисуру. Зрештою, серед його робіт, тільки стрічка «Зламаний спис» здобула «золоту статуетку» за сценарій.

Цей вестерн є майже епічною історію про життя родини ковбоїв. Голова сімейства дотримується доволі тиранічних методів управління господарством. Проте одного дня сини повстають проти батькової абсолютної влади. Уся історія розгортається на тілі мальовничих американських прерій...

Власне, вестерн став знаковим жанром для Едварда Дмитрика пізнього періоду його творчости. Цей режисер загалом надавав перевагу серйозним, сказати б, чоловічим жанрам, і саме чоловічі образи у його фільмах поставали, певне, найпереконливішими.

В картині «Варлок», що теж є вестерном, – одразу три головні чоловічі ролі. Генрі Фонда грає безстрашного ковбоя із дещо темним минулим. Жителі Варлока наймають його «очистити» місто від бандитів. Він приїздить разом із своїм другом, колишнім картярем, до якого городяни ставляться з недовірою. Ця роль дісталась Ентоні Квінну і стала однією з найкращих у доробку актора. Ну а Річард Відмарк грає одного з бандитів, який, зрештою, зав’язує із розбійництвом і стає шерифом міста. Отже, всі три герої мають «чорні плями» у минулому. Аж до розв’язки фільму складно визначитися, кому із них можна довіряти. Щоразу їхні характери поставатимуть у новому ракурсі. І така психологічна гра, вочевидь, подобається режисерові.

Наразі в АРҐУМЕНТІ-КІНО демонструється фільм, у якому головні ролі також належать чоловікам. «Заколот на «Кейні» – історія дорослішання. Лейтенант Барней приходить на флот юнаком, але морська служба швидко перетворює його на чоловіка. Також це історія про помилки і хибні припущення – про те, що було, вочевидь, болісним для самого режисера.

Свій останній фільм Дмитрик зняв 1979 року. Наступні п’ять років свого життя він викладав у Каліфорнійському університеті. Зокрема, видав кілька підручників із кінорежисури.

Едвард Дмитрик завжди пам’ятав про своє українське коріння. 1997 року він мав приїхати до Києва на запрошення фестивалю «Молодість», щоб особисто представити ретроспективу своїх фільмів. Але за станом здоров’я так і не зміг відвідати історичної батьківщини. Едвард Дмитрик пішов із життя 1 липня 1999 року.

Олеся Лук’яненеко




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com