Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

23.05.2007 17:58

Форест Вітекер – гармонія тіла й духу

Форест Вітекер належить до тих акторів, яких знаний сценарист і режисер Біллі Вайлдер називав „кіноплоттю”. Цей артист є надзвичайним згустком енергії, насамперед тілесної, яка, зрештою, переплавляється у енергію духовну. Саме таким, від тілесного – до духовного, і  був розвиток кар’єри Фореста Вітекера.

Він дебютував 1982 року в картині „Швидкі часи у школі Ріджмонт Гай” і одразу звернув на себе увагу. В актора тут цілком типажна роль старшого, але грізного брата, зірки бейсбольної команди та заятятого автомобіліста. Частково це була автобіографічна роль, бо сам Вітекер у школі відзначався спортивними здобутками. Згодом, в університеті Південної Каліфорнії, він навчатиметься театральному мистецтву і виявить не тільки драматичний, але й музичний талант.

 

Впродовж дев’яностих актор фільмується у стрічках видатних режисерів, серед яких Мартін Скорсезе, Олівер Стоун і Баррі Левінсон. Вітекер грає здебільшого другорядні ролі, проте його персонажі завше виділяються на тлі інших. Не гребує актор і комедійними ролями, як от у картині „Кривавий спорт”, що вона зробила зірку з Жана-Клода Ван Дамма. У Вітекера роль молодого, але дуже амбітного поліціянта, який хоче вийти з тіні свого старшого колеґи. Тут безліч смішних епізодів, які часто тримаються майже винятково на його акторській майстерності.

 

На початку дев’яностих актор фільмується в картинах, які, власне, й покладуть початок тому, що зветься „феноменом Фореста  Вітекера”. Скажімо, епізодична роль у фільмі  Ніла Джордана „Жорстока гра” була сповнена надзвичайної експресії та достовірности. Герой Вітекера – американський військовий, що стає випадковою жертвою ірландських терористів – виявився нагодою для актора показати  внутрішню суть свого героя. Джоді (а так звати його персонажа) – проводить більшість часу прив’язаним до крісла та з мішком на голові. І навіть у такому стані він знаходить арґументи щодо власного звільнення. Пластика актора дозволила йому передати те, що було не під силу словам.

 

Саме внутрішня суть героя стане головною і в картині Джіма Джармуша „Пес-Привид: Шлях самурая”, яка вийшла на екрани 1999 року. Пес-Привид у виконанні Вітекера сповідує кодекс самурая і вірно служить своєму господарю. Акторові  вдалось створити  позачасовий образ людини, яка підпорядкувала своє життя духовному абсолюту. „Пес-привид” зробив із Вітекера культову постать – відтепер актор гратиме не стільки кіногероїв, скільки живих людей, що вони йдуть своєю дорогою і здатні на самопожертву.

 

Саме таким є його Бурмен зі стрічки Девіда Фінчера „Кімната страху”. Фінчер зафільмував типову для себе історію про людину, яка випробовує на міцність власну людяність. Головна героїня цієї картини переживає важке розлучення, через яке у неї стаються приступи страху. Опинившись сам на сам із грабіжниками, жінка не має шансу вижити. Її рятує герой Вітекера – злочинець-новачок, який жертвує власним життям заради незнайомої жінки. У фільмі немає жодних ідейних декларацій, присутні тільки вчинки, які промовляють самі за себе. І знову пластика актора, його погляд, уміння тримати павзу дозволяють йому показати живу людину, яка відчайдушно намагається позбавитися зла.

 

Остання за часом роль Фореста Вітекера принесла йому „Оскара”. У фільмі „Останній король Шотландії” актор  зіграв леґендарного диктатора Уґанди Іді Аміна, який правив країною впродовж сімдесятих. Амін увійшов в історію як один з найкривавіших диктаторів двадцятого століття, за час правління якого загинуло понад триста тисяч громадян Уґанди. В картині Амін постає як надзвичайно енергійний та привабливий персонаж. Складається враження, що він більший, могутніший за звичайну людину. Вітекер віддав цій ролі два роки свого життя. Він детально вивчив біографію диктатора, зустрічався з його рідними. Він настільки вжився у роль, що міг сказати: „Амін – це я”.

 

„Птах” Клінта Іствуда, що демонструється в АРҐУМЕНТІ-КІНО – це сторія про свободу, яка не вимагає виправдань, про творчість, яка не знає перешкод і про людину, яка залишається вірною сама собі, не зважаючи ні на що. Форест Вітекер став ідеальним виконавцем ролі  Чарлі Паркера. Іствуд казав, що в середині вісімдесятих саме цей актор був чи не єдиним  чорношкірим виконавцем, що на екрані міг стати Вселюдиною, персонажем, з яким зможуть себе співвіднести усі люди, незалежно від кольору шкіри. Саме в цій ролі Вітекер уперше зумів показати цілісну особистість, котра не бажає розмінювати своє життя на компроміси, людину, яка хоче жити, а не виживати, дотримуючись загальних правил. І саме в цьому актор і його персонаж ідеально поєдналися.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com