Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

25.05.2007 11:36

Клінт Іствуд, просто режисер

Непрощений Клінт Іствуд дебютував у режисурі на початку 70-х років на піку своєї акторської слави. Каже, що сісти в режисерське крісло його вмовив Дон Сіґел, постановник фільму «Брудний Гаррі». Саме цьому авторові він завдячує соєю майстерністю постановника. Клінт Іствуд також не визнає концепції авторської кіна. Як і його наставник, він передусім шанує закони жанру.

Одна з його ранніх стрічок «Конвоїр» є, власне, пародією на поліційний фільм, а, зокрема, на створений ним же образ жорсткого поліцейського Гаррі Каллегена, або ж Брудного Гаррі. Тільки цього разу головного героя, що його також грає Іствуд, звати Бен Шаклі, і він – поліцейський-невдаха, якому доручають завідома програшну справу. Шаклі мусить доправити дівчину-свідка, на яку полює його ж власний бос, і вбивство якої є фактично питанням часу. Втім, героєві Клінта Іствуда вдається прорватися крізь усі влаштовані йому пастки і зрештою виконати завдання. Як і годиться правдивому екшену, ця стрічка містить чимало ефектних сцен переслідувань, які, втім, зафільмовані дещо іронійно. Режисер начебто підказує глядачеві, щоб той не ставився до фільму надто серйозно. Мовляв, це лише тест на вправність володіння жанру, і, треба сказати, Клінт Іствуд складає його на „відмінно”. «Мені подобаються різні форми кіна, – каже режисер, – і, сподіваюся, це зрозуміло з моїх фільмів».

Мости округу Медісон Стрічка Клінта Іствуда «Мости округу Медісон» по-суті є мелодрамою. Меріл Стріп грає звичайнісіньку домогосподарку, матір двох дітей. Одного дня її чоловік з дітьми їдуть із дому. І саме тоді вона знайомиться зі щойно прибулим до їхнього міста фотографом, якого грає Іствуд. Між ними спалахує бурхливий роман, але жіночка так і наважується покинути родину.

У цій стрічці доволі функціональна режисура. Іствуд, передусім, акцентує на акторській грі й драматургії. І, напевно, останнє є для нього найголовнішим. Залишаючись у рамцям жанру, фільм, тим не менш, набуває ознак правдивої драми. І це, передусім, стосується розвитку характерів головних героїв. Проблема Франчески і Роберта не є однозначною. Вона складається з багатьох нюансів. І її навряд чи можливо вирішити, незалежно від того, кого зрештою обере героїня Меріл Стріп.

Індивідуальність, характери героїв мають велике значення для режисера Клінта Іствуда. Один із його найзнаменитіших фільмів «Непрощений» є вестерном, у якому, тим не менш, ідеться про трагедію особистости. Вільям Манн, увбивця жінок і дітей, здавалось би, вже давно зав’язав із своїм злочинним минулим. Він живе на фермі – порається по господарству, доглядає за дітьми. Але минуле одного дня вимагає від нього розрахунків за скоєне...

Вільям Манн погоджується виконати замовне вбивство. І тоді оживають темні сторони його душі – зрештою, він так і залишається непрощеним. Вважається, що цей фільм реанімував жанр вестерна, який на початку 90-х років переживав певну кризу. Він запропонував нову площину розвитку конфлікту, яка тепер пролягатиме у сфері внутрішніх переживань героя. Власне, непрості людські характери і складні конфлікти, які не мають однозначного вирішення – ось, власне тема, що її можна вважати наскрізною для творчості режисера Клінта Іствуда. Фільм «Таємнича річка» є тому яскравим прикладом. Ідеться про відповідальність людини за свої вчинки.

Герой Шона Пенна знаходить убивцю своєї доньки і вчиняє самосуд. Але, виявляється, він помилився щодо вбивці. Втім, родина (а, зрештою, і все місто) вибачає йому цей вчинок. Джимі (а саме так звати героя Шона Пенна) постає захисником сім’ї, і саме тому виправдовуються його дії.

Хоча вчинений ним самосуд мав також інший підтекст. Убиваючи Дейва, героя Тіма Робінса, Джиммі намагався позбутися неприємних спогадів. Колись давно, ще в дитинстві Дейв піддався сексуальному знущанню – його викрали двоє чоловіків. І саме Джиммі міг тоді завадити трагедії, або ж опинитися на місці Дейва, що, слід гадати, докорінно змінило б його подальше життя.

У цій стрічці Іствуд знову ж уникає режисерських викрутасів. Його робота постановника аскетична і, як уже було сказано, максимально функціональна. Але в цьому і полягає її плюс. Клінт Іствуд розуміється на хороших сценаріях і вміє точно підібрати акторів. Своїм головним завданням він вважає створення відповідної атмосфери, а також уміння своєчасно замовкнути, щоб дозволити речам відбутися.

Крихітка за мільйон долярів Можливо, найінтимнішою роботою режисера є стрічка «Птах», що вона наразі демонструється в АРҐУМЕНТІ-КІНО. Передусім, тому що в ній ідеться про знаменитого джазмена Чарлі Паркера. А музика, джаз, як відомо, є однією з найбільших пристрастей Іствуда (він навіть збирався вступати до консерваторії). Також цей фільм допомагає загалом зрозуміти фільми цього поставнока. Якось він сказав: «Усі мої стрічки про мрійників, про людей, які живуть у вигаданому світі, про тих, хто слухає свої інстинкти». І картина «Птах» чи не найкраще ілюструє цей вислів.

Клінт Іствуд вибирає А проекти для своїх наступних фільмів вибирає за одним простим принципом: «Головне, аби до цього лежало серце». Сказати б, це і є секретом його режисури. На сьогоднішній день Клінт Іствуд зняв уже понад тридцять картин, отримав два режисерські „Оскари” (за стрічки «Непрощений» та «Крихітка за мільйон долярів») і попри свій поважний вік залишається постановником, на якого американське жанрове кіно і досі плекає свої надії...

Олеся Лук’яненеко




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com