Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

02.11.2007 20:03

Стівен Спілберґ – голлівудський вундеркінд і новатор

more.jpgЯкби Спілберґа не було, його слід було б вигадати – саме такою лапідарною формулою можна схарактеризувати значення цього кінематографіста для популярної культури останніх трьох десятиліть. Спілберґа потребував Голлівуд – Спілберґа він і отримав.
З дитинства «хворий» кінематографом, Стівен Спілберґ не уявляв себе поза ним. Не особливо старанний у школі, весь свій час він присвячував експериментам з восьмиміліметровою кінокамерою. Рятуючись од В’єтнамської війни, кінорежисер-початківець вступає до коледжу, водночас шукаючи спосіб укласти контракт із першою-ліпшою голлівудською студією на зйомки фільму. Стівен демонструє свої аматорські стрічки усім бажаючим і зрештою отримує запрошення  на телебачення.

Спілберґові на той час виповнилося двадцять років, і такий ранній старт кар’єри був нечуваним наприкінці шістдесятих. Режисер згадував, що середній вік тодішніх телепостановників становив 55 років, і вони рухалися звичною колією, уникаючи  експериментів та особливого ризику. Не таким був Спілберґ. Він шукав нових шляхів і знаходив їх. Поставлені ним епізоди у кількох телесеріалах, серед яких подибуємо навіть „Коломбо”, відзначаються особливою експресією виражальних засобів.

Нагода здійснити прорив у кар’єрі трапилася після пропозиції телестудії АВС (Ей-Бі-Сі) екранізувати оповідання  Річарда Метьюсона „Дуель”. Молодому режисерові одразу сподобалась історія, як він казав, „ у гічкоківському стилі, щось середнє між „Психо” і „Птахами”. Тут ішлося про переслідування вантажівкою водія легковика – абсолютно безпричинне та ірраціональне. Сюжет обіцяв надзвичайні можливості для свого втілення.

Проте студія ставила досить жорсткі умови: картину слід було зняти за десять днів; у випадку відставання від графіка, режисера усували від роботи. Спілберґ погодився, ускладнивши собі завдання натурними зйомками. У результаті картину зафільмували за тринадцять днів, вона отримала схвальні відгуки в Європі і після дозйомок вийшла в кінопрокат. Саме „Дуель” відкрила дорогу Спілберґові у великий кінематограф, навчила його працювати швидко і дала змогу проявитись темам, які супроводжуватимуть  режисера усю його кар’єру.

 „Шуґарлендський експрес” додав його творчості соціальности, а „Близькі контакти третього виду” дозволили намацати ще одну універсальну тему, яку з ентузіазмом підхопив Голлівуд. У фільмі йдеться про контакт із чужопланетянами. У середині сімдесятих, коли публіка добре сприймала картини, в яких критикувались реалії тодішньої Америки, історія про вченого, що той наполегливо шукає зустрічі з космічним розумом, не всім критикам подобалась. Водночас Спілберґові вдалося уникнути дешевої сенсаційности, бо  він розповів про Контакт, як про релігійний досвід. Саме тут режисер активно використовує світло для показу чужопланетян, ототожнюючи їхнє прибуття з пришестям поки неназваної, проте позитивно налаштованої до людей сили. „Близькі контакти третього роду” разом із „Зоряними війнами” Джорджа Лукаса перенесли людське існування в космос, наповнивши його насамперед духовним виміром.

Спілберґ казав, що у фіналі картини, коли головний герой входить у чужопланетний корабель, його охоплює сум, відчуття втрати чогось надзвичайно важливого. Він повторить цей епізод у своїй найуспішнішій картині початку вісімдесятих, змусивши плакати над прощанням земного хлопчика та зворушливої неземної істоти мільйони глядачів у світі. Це станеться в картині „Чужопланетянин”, яка остаточно закріпить за Спілберґом звання „мага сучасного кінематографа”, а також створить неймовірний фінансовий прецедент. „Чужопланетянин” – це  казка нових часів і водночас найбільш особистісний фільм Стівена Спілберґа. Режисер переніс у картину переживання власного дитинства, пов’язані з розлученням батьків, а також надав рис власного характеру різним героям стрічки. Поява в американській родині ІТІ  – так звуть чужопланетянина – це ніби реалізація дитячої мрії про батька, який уміє творити чудеса.

І якщо „Чужопланетянин” – вершина раннього Спілберґа, то картина „Щелепи”, що вона демонструватиметься в АРҐУМЕНТІ-КІНО 4 листопада, – найбільш новаторська. Значення цієї стрічки виходить далеко за межі сімдесятих. Її фінансові показники – унікальні для свого часу. Важливо також, що Спілберґ зумів знайти сюжет, який однаково буде захоплювати глядачів усього світу. Після виходу на екрани, „Щелепи” одразу  стали об’єктом численних рефлексій і перетворилися на символ нового голлівудського кіна, яке з того часу вже ніколи не втрачатиме свого панівного становища у світі. У цьому йому допомогла історія про трьох чоловіків, що виходять у відкритий океан назустріч  прадавньому чудовиську, яке символізує всі людські страхи на світі. Що й казати, „Щелепи” – це страх, який завжди з тобою...




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com