Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


сделать минусовку

Арґумент-Кіно

05.12.2007 20:54

Пауль Верговен: Турецькі солодощі та залізний Христос

more.jpgІснує одна важко заперечувана річ – європейські кінематографісти дуже рідко приживаються в Голлівуді, тим паче – рідко досягають там успіху, а ще рідше творять голлівудську класику. В такому разі, голландець Пауль Верговен – виняток з винятків, бо він прибув до Америки у досить зрілому віці – сорока семи років, створив новаторські та суперуспішні картини, кожна з яких стала культовим явищем і торговельною маркою. А  водночас він зумів проявити себе і дерзновенним та сміливим художником.

Колишній математик, Верговен фільмував навчальні стрічки в голландській армії, де проходив строкову службу. Після демобілізації тригонометрія була відкладена убік на користь кінокамери... Верговен багато співпрацює з телебаченням, а 1971 року ставить свій повнометражний дебют – стрічку «Бізнес є бізнес», що вона розповідає про будні  голландської секс-індустрії. Вже у цій картині проявився почерк кінорежисера – схильність до сатири та бурлеску й максимальна відвертість у зображення інтимних сторін людського життя. 

Загальноєвропейський успіх мала  наступний фільм Верговена – «Турецькі солодощі»  –  історія молодого художника нонконформіста, який живе сьогоднішнім днем, аж поки не стрічає дівчину своєї мрії. Все у цій картині перебільшено, аж до ґротестку – і буржуазні звичаї, і протест проти них, але найбільше – кохання молодих  людей, які, здається, не можуть жити одне без одного. 

 У «Турецьких солодощах» Верговен продовжує працювати з кінооператором Жаном де Бонтом, і картину знято надзвичайно виразно та винахідливо, тим більше, що її головний герой – художник. І зауважимо, що фільм неоднозначно сприйняли в Нідерландах, адже тут вистачає відвертих епізодів, а сцену з королевою, яка прибуває на відкриття шпиталю, зафільмовано взагалі у сатиричних тонах.

Загалом у Голландії Пауль Верговен фільмує шість повнометражних стрічок, і завершує цей період своєї творчости правдивим шедевром, який стане своєрідним прообразом його подальшої кар’єри. Картина ця – «Четвертий чоловік».

Сповнена химерности, історія, розповідає про голландського письменника Ґерарда, який на кілька днів прибуває з Амстрдама до маленького портового містечка на зустріч із читачами. У Ґерарді поєднуються протилежні речі: він католик та гомосексуаліст, письменник та візіонер-містик. Власне, увесь «Четвертий чоловік» – це коливання між сном і дійсністю, між реальним та удаваним. Верговен і його оператор Жан де Бонт сягають у картині довершености шедеврів голландського живопису. Епізод у церкві з видінням юнака на хресті став ніби візитівкою Верговена – саме ця коротка сцена зажила скандальної слави і поглибила конфлікт режисера з голландською цензурою... Відтак Верговен перебирається до Америки.

Після компромісної картини «Плоть плюс кров», режисер  фільмує надзвичайно успішного «Робокопа». В історії поліціянта Мерфі, якого убивають бандити, а потім воскресає могутня корпорація, Верговен побачив історію новітнього Христа, який має подвійну природу і шлях якого встелений тернами. Надзвичайно виразна, жорстока, сповнена людських страждань картина поєднує в собі сатиру на сучасний капіталізм із вірою у спасіння людини.


Фінальний епізод стрічки – сутичку на покинутому заводі – режисер фільмував як  євангєльску притчу. Тут залізний Христос ходить по воді і терпить хресні муки, аби згодом чинити власне правосуддя.

1990 року Пауль Верговен знімає «Згадати все» – футуристичну драму, події якої точаться на Землі та Марсі. Простому робітникові Даґлесу Квейду постійно сниться Червона планета, на якій він ніколи не був. Аби позбутися снів, герой іде в аґентство з трансплантації пам’яти, і після цього його світ змінюється назавжди.

 Верговен казав, що давно мріяв зняти картину, в якій усі знайомі головного героя виявлятимуться шпигунами. Водночас, «Згадати все» – не тільки пароноїдальна історія, це ще й цілком живописна візія в дусі Ієроніма Босха, де панують химерні істоти. Фільм «Згадати все» став не менш голландським твором Верговена, ніж його попередні роботи.
В обгортку фантастичного фільму режисер вмістив теми, які хвилювали його впродовж усього життя – насилля, страх, віра, здатність людини протистояти злу.

І все ж найзнаменитішою голлівудською картиною Верговена стане «Основний інстинкт» – фільм про нездоланний потяг людини до вбивства. Сам режисер вважатиме цю стрічку голлівудським римейком «Четвертого чоловіка» – звичайно, дещо спрощеного, проте не менш амбівалентного.

Верговен тут дозволить собі також балансування між уявою та реальністю. Роблячи убивцями переважну більшість героїв, він творить центральний образ жінки-диявола, спокусниці, яка здатна підтримати в людині вирування основних інстинктів. Ця картина прославила Шерон Стоун і зробила головним жанром дев’яностих еротичний трилер.

9 грудня в АРҐУМЕНТІ-КІНО – остання за часом картина Пауля Верговена – «Чорна книга». Повернення до джерел та спроба реабілітації після кількох творчих невдач. Режисер звертається до теми колаборації голландців під час Другої світової війни та участи його земляків у переслідуванні євреїв.

Водночас «Чорна книга» аж ніяк не схожа на політичну аґітку, радше – це напружений трилер, у якому на першому плані знову опиняється жінка. Її характер та її поведінка – далекі від однозначности. Зрештою, як і характер та поведінка усіх інших героїв цієї картини. Що тут скажеш – правдивий Верговен найвищої проби!




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com