Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

17.12.2007 20:28

Чень Кайґе – китайський лірик у пошуку свободи

more.jpgЧень Кайґе разом із Чжаном Імоу належать до так званого пятого покоління китайських режисерів, а, по-суті, до перших кінематографістів Піднебесної, чиї творіння стали проникати за Велику Китайську стіну – в широкий світ. Багато в чому Кейґе та Імоу – антиподи, хоча вони навчалися разом у кіношколі і спільно випустили кілька стрічок. Режисером був Кайґе, оператором – Імоу. Один із таких фільмів – «Жовта земля» – став сенсацією на міжнародних фестивалях. Картина відкрила світові незвичний кінематограф, у якому на першому місці було зображення, а не сюжет, а загальна атмосфера дійства ставала не менш важливою за драматичний конфлікт... «Жовта земля» розповідала історію кохання, у якій закоханим висловити свої почуття допомагав пейзаж та пісні. З першого ж свого фільму Чень Кайґе зумів об’єднати лірику та епос.
 
Подальші роботи Кайґе незмінно викликали до себе увагу і ставали сенсаціями, а стрічка «Прощавай, моя наложнице» отримала «Золоту пальму» Каннського фестивалю. Після цього Кайґе щез на сім років, аби на початку нового тисячоліття яскраво заявити про себе картиною «Імператор та убивця». На той час це був найдорожчий та наймасштабніший фільм за всю історію китайського кіна. Стрічка розповідала про події двотисячолітньої давнини, коли Китай ставав імперією. Йдеться, власне, про першого імператора Циня Шихуаня, який зумів об’єднати розрізнені князівств в одну державу. Попри ґрандіозність змальовуваних подій, «Імператор та вбивця» веде мову більше про втрату ілюзій, ніж здобутки слави та величі. Три головні герої проходять своєрідний шлях самопізнання, який обернеться для них суцільним розчаруванням. А найгіршим із героїв виявиться сам імператор Шихуань, який зрадить усім обіцянкам і потопить сусідні князівства у крові.

Саме в цій картині яскраво заявила про себе не лише естетична, але й політична різниця між Кайґе та його колеґою і суперником Чжаном Імоу. Згодом Імоу зафільмує стрічку «Герой», присвячену тим самим подіям, і всіляко виправдає вчинки першого імператора. Для самого ж Кайґе безмежна влада веде тільки до виродження і диктатури.

Зрештою, Кайґе прагне камерніших сюжетів, і 2002 року фільмує картину «Разом», присвячену родинним стосункам. Це історія про батька та сина, які приїжджають до Пекіна на конкурс скрипалів. Поки батько турбується про конкурс, син закохується в  дівчину по-сусідству.

Ця надзвичайно людяна і навіть трохи сентиментальна історія була розказана Кайґе з  відвертою симпатією до своїх героїв. Він розуміє кожного з них і кожному дає шанс виявити свої найкращі якості. Особливо зворушливим є фінал стрічки, коли юний музикант покидає конкурс заради того, аби віддати шану своєму прийомному батькові.

Наступного року Кайґе фільмує свою першу англомовну і не дуже вдалу картину «Убий мене ніжно». Критики зауважували, що китайська чутливість виглядає дещо смішною у виконанні американських акторів, і щоби стрічка розвивалась далі, вона змушена стати еротичним трилером.

Проте очевидні недоліки не позбавляють чарівности цієї  романтичної історії кохання. Іронія критиків радше свідчить не стільки про наївність Кайґе, скільки про зіпсутість глядача, який давно втратив віру в чистоту і незайманість почуттів. Режисер твердив: «Мені дуже шкода, що сучасні історії кохання між дорослими людьми можливі тільки на Сході, згадайте «Любовний настрій» Вона Карвая. Я ж спробував перенести їх на Захід, і не варто за це мене засуджувати».

Зрештою, Ченю Кайґе і справді затишніше у рідній культурі. Того ж таки 2002 року для кінокальманаху «На десять хвилин старші. Труба» він фільмує стрічку «Сто квітів заховані дуже глибоко», яка є розповіддю про пекінського божевільного, який утратив свій дім на землі, проте знайшов його у своїй свідомості. Цей короткий фільм наповнено надзвичайно зворушливими подробицями й досконалою акторською грою. Можливо, картина вийшла переконливою саме тому, що Кайґе розповів власну історію – режисер уже давно живе в Нью-Йорку, і Китай для нього дедалі частіше стає об’єктом ностальгії, ніж домівкою, куди він повертається.

23 грудня о 02:45 в АРҐУМЕНТІ-КІНО «Клятва» – остання за часом повнометражна стрічка Ченя Кайґе. Великий бюджет, великі сподівання, які майже не виправдались. Кайґе повернувся до епіки, причому на зовсім іншому рівні. «Клятва» істотно відрізняється від того ж таки «Імператора та вбивці» своїм ухилом у фентезі та навіть казку. Водночас картина розвивається у річищі останніх гітів китайського кіна з їх підкресленим естетизмом і театральністю. Здається, ніби Кайґе зрадив собі, зафільмувавши «Клятву». Проте в картині є головне з його кінематографа – віра у свободу як найважливішу цінність і здатність людини її відстояти. Здається, Кайґе відшукав нарешті героя, який зможе повернути час, аби дати самому та іншим ще один шанс бути щасливими.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com