Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

15.12.2011 19:28

«Прогулянка», Алєксєй Учітєль

Володимир Войтенко, АРҐУМЕНТ-КІНО

У програмі АРҐУМЕНТ-КІНО 18 грудня о 01:05 – фільм знаного російського кінорежисера Алєксєя Учітєля «Прогулянка»/ «Прогулка» за сюжетом сценаристки й нині також режисерки Дуні Смірнової, знаної як співведуча російського інтелектуального ток-шоу «Школа злослів’я».


В сюжеті йдеться про те, як дівчина і двійко її випадкових супутників проходять пів-Петербурга; вони фліртують, сперечаються і за півтори години реального часу проживають любовну драму. Прогулянка ця наповнена сміхом і слізьми, буденною суєтою вулиці і якоюсь майже зловісною таємницею. Вона утримує глядача в постійній напрузі, але розв’язується абсолютно несподівано.

Фільм побачив світ 2003 року, він був у конкурсній програмі Московського міжнародного кінофестивалю, більше того – безпрецедентно відкривав цей фестиваль, а з етичних причин на поважних кінофорумах для конкурсної стрічки це не є можливим. Отже, за фільмом, у фільмі мало бути щось дуже особливе, сказати б, програмово-державницьке, адже керує фестивалем державник Міхалков, а початок 2000-х – перші роки будівництва й утвердження «путінської Росії» й системного приходу до влади так званих пітерських. Також прикметно – це рік маніфестації відомом політиком Анатолієм Чубайсом постання новочасної Росії в якості просвіщенної «ліберальної імперії», що означало б «економічну і культурну експансію без застосування збройних сил». Експансію зрозуміло в який бік – у наш із вами; і відомо, чим би це мало скінчитися...

Та в кожнім разі, у рекламному буклеті «Прогулянки» до згаданого фестивального показу писалося – цитую буквально: «Герои фильма – молодые европейцы, легко и мучительно живущие в городе на Неве…». Автори ж картини поза тим наголошували, що найважливіший для них – саме акцент на приналежності героїв до космополітичного племені молодих європейців: веселих, легких, цивілізованих, аполітичних і доброзичливих, що вони зазвичай ходять до кафе чи барів і користуються інтернетом та мобільними телефонами.

Тобто замислювався такий собі маніфест покоління. А за ним навіть прочитувався певний символічний план, бо ж не випадково головні герої носять імена Пьотр і Алєксєй – один вособлює мужню волю, як цар Пьотр Перший, а другий – споглядальну рефлексію, як, певне, цар Алєксєй Міхайловіч Тішайший, його батько, власне. Ну а героїня Ольга – тлуста, русява, російський тип, ніби Батьківщина. Як Ольга в «Обломові» не може вибрати між протилежностями – Обломовим і Штольцем, так і ця – поміж романтиком і державником. Ну й дістається вона декому іншому, не розкриватиму соціальну функцію, але з промовистим іменем Всеволод.

Власне, тут я іду за аналітичними викладками російського критика, журналіста й письменника Дмітрія Бикова, котрі, на мій погляд, надзвичайно влучні. Він буквально зауважує: «Прогулянка» є спробою такого собі «подорожнього кіно», яке знімають не тоді, коли країна рушила в дорогу, а коли перестають працювати колишні сюжетні схеми і рятує найархаїчніша, мандрівна – безсюжетна історія, де дорога сама собі сюжет. І за цією схемою, мовляв, організовані усі фольклорні епоси – від «Одіссеї» до «Колобка». «Прогулянка» ж і є таким «Колобком», тим паче, що виконавиця ролі Ольги на нього дуже схожа. Ну, тільки різниця сюжету в тому, що тут Колобок, після втечі від діда й баби, поселився у вовка. І тепер, з його дозволу, час від часу вибігає погуляти, зваблюючи то зайця, то лисичку, то ще кого. Ось така «прогулянкова історія».

І тут можна зробити кілька прикметних висновків. Перший: слабке в частині мотивацій, поверхове й не особливо осмислене кіно перетворюється на важливий соціальний діагноз і саме стає симптомом – кіно як присуд «особливому російському лібералізму». І другий, за текстом фільму: у фіналі героїня-Ольга – ну чисто Росія насправді – так само не знає, чого хоче, а почувається тим ліпше, чим населенню гірше…




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com