Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

02.05.2012 16:30

«Сауна», Анті-Юссі Анніла

Володимир Войтенко

У програмі вночі з 6 на 7 травня о 01:00 – «Сауна», фінське кіно, створене у співдружності з чеськими кінематографістами. Кіно особливе, незвичайне. Сказати б, містична філософська драма з елементами фільму жахів – картина кінорежисера Анті-Юссі Анніли, що звертається до історії чотирьохсотлітньої давнини.

Події розгортаються 1595 року, одразу ж по закінченні тривалої московсько-шведської війни, що точилася за право володіння землями й містами, зокрема, такими, як Нарва та Івангород, і увійшла до фінської історіографії під назвою «Довга ворожнеча». У центрі оповіді двійко братів, що вони працюють у комісії з демаркації кордонів поміж Московською державою та Швецією. Щоправда, їх більше переймає та хвилює не так ця місія, як власні гріхи.

Річ у тім, що старший брат Кнут пройшов усю війну – і він не тільки бачив смерть, а й сам відправив на той світ багато душ. І Кнут мучиться цим. Його ж молодший брат Ерік, що він тим часом не воював, а навчався в університеті, як може, намагається розрадити згорьованого. Та їм обом випадає взяти на себе ще один смертельний гріх, який не відпускає, переслідує. Зрештою, змучені внутрішніми переживаннями, до краю спустошені від втрати життєвих перспектив та орієнтирів, герої прагнуть скористатися шансом відмити свої гріхи в зачарованій сауні.

Тут варто зауважити, що у прадавніх віруваннях угро-фінських племен сауна займає велике і важливе місце як при народженні, так і по смерті. У першому випадку людина очищається від гріхів та вчинків минулого життя, а в другому душі покійника відкривається шлях у житті наступному. До якого із цих двох актів апелюють автори фільму «Сауна»? Питання цікаве…

Власне, картину варто сприймати як певну алегорію, що не сильно переймається історичністю, правдивістю відтворення історичного матеріального світу. Ну а ключем до цієї алегорії вочевидь є притча про болото, про багно, що переслідує героїв протягом усього сюжету. Від нього вони і прагнуть відмитися.

Адже болото в леґендах повсякчас асоціювалося із таємницею та смертю. І в цьому фільмі похмурі й безлюдні болота ховають на дні всі опороки та страшні злочини. Людина повсякчас ризикує, зробивши хибний крок, миттєво загрузнути в болоті, у тванюці із власних таємниць і гріхів. Тут болото символізує душі, душі грішників. І десь там, на замуленому дні, ховаються жертви, що вони в очікуванні на відплату і помсту.

Також у «Сауні» один із провідних мотивів, мотив смерти, увиразнюється образом чорної лісової річки. Що прямо апелює до Калевали – карело-фінського поетичного епосу про подвиги та пригоди героїв казкової країни Калева. У Калевалі фігурує Тонела – ріка мертвих, дорога до потойбічного світу. Таким чином, сувора й живописна північна природа у цій картині виступає не як тло, а як повноцінний персонаж.

Слоґан фільму «Сауна» цілком очевидний та очікуваний – «Змий свої гріхи». Лишень питання: а чим їх насправді можна змити?.. Так чи так, на вас чекає кіно про спокуту. Кіно про гріхи й таємниці. Кіно про страх перед істиною.

Також у програмі демонструватиметься спеціальний сюжет, у якому йтиметься і про інші «зачаровані» та «магічні» місця, що про них ішлося у світовому кінематографі.




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com