Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Статті


Арґумент-Кіно

04.04.2013 17:10

«Ґромозєка», Владімір Котт

Володимир ВойтенкоАК 

Вночі з 7 на 8 квітня о 00:30 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Арґумент-кіно» та фільм режисера Владіміра Котта «Ґромозєка».

Фільм «Ґромозєка» російського кінорежисера Владіміра Котта брав участь у конкурсі найповажнішого європейського арт-кінофестивалю в Роттердамі. І це кіно, яке спрямоване в бік соціальної рефлексії. Це стрічка, яку сам режисер і, водночас, сценарист, певне – не без іронії, жанрово визначив як ностальгійний блокбастер. Себе ж самого Владімір Котт називає продовжувачем традицій радянського кінематографа.

Разом із тим, ностальгійною цю російську картину назвати важко. Ну, і взорується вона тематично і з огляду проблематики на фільми, сказати б, дещо опозиційні до питомої «совєцькості» – на «Осінній марафон» Ґеорґія Данелії та на «Польоти уві сні й наяву» Романа Балаяна.

У центрі сюжету троє друзів – колишні однокласники, які колись, у 80-х, разом грали у шкільному вокально-інструментальному ансамблі під промовистою назвою «Ґромозєка». Нині їм за сорок. Один – лікар, другий – таксист, третій – міліціонер. І всі – фактичні невдахи, що втратили – хто роботу, хто родину, а хто повагу. Вони стрілися і зрозуміли, що в позашкільні роки кожен надбав таких проблем, про які навіть важко повідати одне одному.

Нагадаю, а кому не відомо, повідаю, що Ґромозєка – це такий фантастичний персонаж серії книжок російського радянського письменника Кіра Буличова про пригоди дівчинки Аліси Сєлєзньової. Також,
зокрема, він є одним з героїв культового радянського мультика «Таємниця третьої планети». І це чужопланетний професор археології, який запізнюється у найважливіші моменти свого життя та має одразу три безтолковних серця. (До речі, відповідний фраґмент із «Таємниці третьої планети» можна побачити у фільмі Котта).

Три серця Ґромозєки – три учасники однойменного шкільного ансамблю, за першими складами прізвищ яких і було названо той музичний колектив: Ґромов – Мозєров – Камінський.

І в репертуарі асамблю «Ґромозєка» виявляється знакова пісня останнього десятиліття перед розпадом Радянського Союзу – «Птица счастья завташнего дня» Алєксандри Пахмутової, де співається: «Завтра будет лучше, чем вчера» – «Кто-то станет первым, а не я» – «Кто-то, но не я сложит песню завтрашнего дня»…

Власне, кіно про тих, хто не дочекався цього, сказати б, мінімалістського комунізму «завтрашнього дня». Кіно про тих, хто не зумів стати першим і хто загубився у цьому самому «завтрашньому дні». Це ніби уламки комуністичної імперії, які ментально, світоглядно застрягли в ній і яким не дісталося заповітного «ключа щастя».

Також прикметно, що, ніби ті привиди, в епізодах стрічки з’являються, даруйте, з роками вилинялі виконавці популярних радянських телекіноказок – того самого власника «ключика щастя» Буратіно, Червоної Шапочки та Електроніка. Подивіться і спробуйте впізнати…

І, певне, природно, що в той самий час, коли інфантильне сорокарічне покоління батьків у фільмі «Ґромозєка» продовжує культивувати свої життєві ілюзії, покоління їхніх дітей цілком прагматично влаштоване в нові координати суспільного існування: у когось син – бандит, у когось донька – порноактиса. Цікаво, що нову життєву парадигму цього покоління вособлює в ролі брутально-вітальної пасажирки таксі Валєрія Ґай Ґєрманіка, що є режисеркою таких для сучасної Росії викличних екранних творів, як фільм «Усі помруть, а я залишусь» та серіалу «Школа».

Власне, «Ґромозєка» – це кіно навіть не про людей, які застрягли у своєму радянському минулому. Це радше фільм про таке собі позачасся, про порожній простір, заповнений ознаками минулого, який натужно намагається симулювати це минуле для мільйонів. Це кінострічка про самообман та брехню, які нікуди не поділися з часів на початку згаданих «Осіннього марафона» й «Польотів уві сні та наяву». Це кіно про країну, якої більше нема, та про народжених у ній, в її системі координат, людей, які лишились і визирають із-під її уламків – не тільки в Росії, а й в Україні…




RSS

Арґумент-Кіно

Дзеркало кіномистецьких шедеврів на каналі «1+1» в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТ-КІНО.

Архів


Новости кино ukrfilm.com