Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

03.07.2003 14:35

Змарнований шанс Боба Рейфелсона(“Небезпечна привабливість”/No Good Deed)

Олександр Ґусєв

НЕБЕЗПЕЧНА ПРИВАБЛИВІСТЬ (БУДИНОК НА ТУРЕЦЬКІЙ ВУЛИЦІ)/NO GOOD DEED (113’, США – Німеччина, 2002), сценаристи: Крісотфер Кенеен і Стів Беренік, за новелою Дешілла Гемметта, режисер: Боб Рейфелсон, оператор: Хуан Руїс Анчіа, актори: Семуел Л. Джексон, Мілла Йововіч, Стеллан Скарсґард, Дуґ Гатчісон, Ґрейс Забріські.

Якби почесний «Оскар» за внесок у кіномистецтво давали посмертно, одним із кандидатів на його одержання мав би стати Дешілл Гемметт , заслуга якого не вичерпується створенням літературних першоджерел для кількох видатних стрічок – він подарував кінематографові дивний новий світ розчинених у сутінках мегаполісів зі злими вулицями, захопленими безжалісними ґанґстерами, продажними поліціянтами, корумпованими політиками і жадібними і легкодухими обивателями, де правосуддя покликані вершити втомлені і цинічні приватні детективи і копи-аутсайдери, що незворушно терплять духопели, вогнепальні поранення, зливу, що не припиняється, чари фатальних жінок і споживання спиртного в масштабах ремарківських персонажів. Проте, якщо за часів Гемметта, Чандлера, Г'юстона і Гоукса естетика і жанрові прийоми hard-boiled detective story та film noir були адекватними виразними засобами для невеселих міркувань про злободенні соціальні проблеми і позачасові особливості людської натури, то тепер кінематографісти часто-густо використовують стилістичний антураж п'ятдесятилітньої давнини, щоб додати своїм кінополотнам більшої видовищности.

В одному з кращих творів Геммета його серійний персонаж, безіменний детектив аґентства «Континенталь», у ході розслідування проникає до будинку сумирної на вигляд пристаркуватої пари та опиняється в кублі банди грабіжників, і лише в заваленому трупами фіналі з'ясовується, що фатальна поява детектива в центрі подій була чистою випадковістю, він усього лише розшукував хлопця, що посварився з родиною, стукаючи в кожні двері на Турецькій вулиці. Гемметт демонструє, що навколишня повсякденність, як парк у «Фотозбільшенні», тільки здається невинно-мальовничою, проте охоче покаже нам своє справжнє обличчя – достатньо тільки опинитися не в тому місці і не в той час. Боб Рейфелсон, екранізуючи «Будинок на Турецькій вулиці», не став загострювати на цьому висновку глядацької уваги – те, що головний герой зовсім не збирався сплутувати карти лиходіям, відомо із самого початку і стає лише елементом зав'язки, поряд з іншими фінальними розгадками Гемметта, включаючи образи персонажів, що позбулися у фільмові таємничости своїх літературних прототипів, і постають перед глядачем як закінчені та передбачувані характери – бос-стратег, погане дівчисько з добрим серцем, інфантильний психопат тощо. З відмінним чуттям до арсеналу психологійних особливостей і можливостей цих жанрових амплуа Рейфелсон заплутує їх у тенетах перехресних інтриґ і, як шахіст, що грає сам із собою, підшукує для них найефектніші позиції у наповнених саспенсом сценах, при всьому цьому дотримуючись зовнішніх прикмет «чорного» фільму – темної кольорової гами, мінорности звукового супроводу, наявности femme fatale і т. д. І режисер, і глядач мають усі підстави бути задоволеними результатом – фільм виявився по-справжньому цікавим засобом підтримки рівня адреналіну в крові. Втім, якщо вихідна ставка на розважальність дозволяє заплющити очі на численні сюжетні неузгодженості та незграбності, то спроби Рейфелсона нагадати про себе як про серйозного постановника здаються невиправданими – ліричні відступи лише збивають дію з ритму, а фінал, де постановник змушує детектива здати дівчину, що йому сподобалася, поліції, сповнює глядацьке серце образою – і нещасливого кінця глядач, що безневинно розважався, начебто б не заслужив, і дівчину з детективом жаль.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com