Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

21.11.2003 16:19

Новий "перший ковбой Голлівуду"("Відкритий простір" Кевінa Костнерa)

Олексій Сахалтуєв

ВІДКРИТИЙ ПРОСТІР/OPEN RANGE (138’, США, 2003), сценарист: Крейґ Сторпер за романом Лорена Пейна “Люди з відкритого пасовиська”, режисер: Кевін Костнер, оператор: Джеймс Муро, актори: Роберт Дюволл, Кевін Костнер, Анетт Бенінґ, Майкл Ґембон, Джеймс Руссо, Майкл Джетер, Дієґо Луна, Абрагам Бенрубі, Кім Коатс.

2003 року студія Touchstone Pictures зняла та випустила до широкого світового прокату вестерн категорії “А”, що його назва “Open Range” правильніше перекладається як “Відкрите пасовище”. З огляду на панівні тенденції в сучасному кінопроцесі звучить майже як анекдот. До того ж, не смішний: провал патетичного у своїй самотності вестерна швидше розгублює, ніж веселить. Тим паче, що провал тут не так комерційний – після вкрай невдалого старту, фільм усе ж поступово відбиває бюджет, – як художній. Хоч і з певними обмовками, “Відкритий простір” продовжує тенденцію, започатковану високобюджетними вестернами середини 1990-х (“Томбстоун”, “Вайєт Ерп”, “Дикий Білл”), коли компетентно зроблений фільм чомусь виходить холодним, монотонним і порожнім.

Нібито парадоксальна спроба Костнера відродити свою кар’єру, звернувшись до найменш актуального з усіх кіножанрів, цілком зрозуміла з огляду на феномен “Танців з вовками”. Очевидно також, чому карта 13-річної давнини сьогодні вже не зіграла – бо цього разу на руках у Костнера був явно не козир. І річ не в тім, вестерн це чи ні. Як відомо, всі жанри гарні, окрім нудних. Кевін Костнер зняв нудний вестерн. А часом ще й банальний і безглуздий.

Останнє – винятково на совісті Костнера-актора та його партнерки Анетт Бенінґ, що вони репрезентують тут любовну лінію. Саме їй фільм зобов’язаний кількома найслабкішими своїми сценами. Причому, найбільш ганебний і зайвий матеріал зосереджено ближче до кінцівки – мабуть, щоб краще запам’ятався. Анетт Бенінґ виглядає головною акторською невдачею фільму, але коріння зла, здається, все ж десь у сценарії. Як інакше пояснити, чому в доволі густонаселеному фільмі немає жодного дійсно цікавого й повнокровного характеру, а натомість повно пласких, схематичних, або просто нерозкритих персонажів? Мабуть, саме через це акторський ансамбль – попри належну кількість відомих імен – виглядає таким блідим. Навіть запланований бенефіс Роберта Дюволла вдався лише частково: Босс Спірмен, хоча й зі смаком зіграний, все ж видається значною мірою калькою з Оґастеса Макрі (“Самотній голуб”) та Ела Сібера (“Джеронімо”).

Як майже будь-який умовно новий вестерн, “Відкритий простір” викликає перманентне “дежа вю”. Найбільш нав’язливі ремінісценції цього разу – “Шейн” Джорджа Стівенса та “Наближається вершник” Алана Дж. Пакули. Та Костнер і не намагається бути ориґінальним – більшість дружніх рецензентів зараховують до чеснот фільму якраз старомодність і повагу до традицій. “Відкритий простір” – одна з найменш насильницьких та аґресивних щодо матеріалу інтерпретацій традиційного вестерна. Саме традиційного, оскільки ідеологійно фільм апелює швидше до класичних, ніж до ревізіоністських форм – на відміну від “Непрощенного” й “Танців з вовками”.

З відходом Клінта Іствуда від вестерна у Костнера є всі шанси стати черговим “першим ковбоєм Голлівуду”. Інша річ, що з часів Джона Вейна титул дещо втратив престиж – сьогодні він здатен викликати хіба що ностальгію. От тільки широка авдиторія за вестерном не ностальгує: сьогодні це вже аксіома. Однак той факт, що серед великих прем’єр цього року фігурують відразу два вестерни – “Відкритий простір” і “Зникла”/Missing Рона Говарда – дає привід для стриманого оптимізму. Жанр живе, поки є фільми: це також аксіома.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com