Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

29.11.2002 13:57

Музика для Бонда

На українські екрани вийшов найостанніший фільм бондіани – “Помри іншого дня”. У Києві його можна, зокрема, подивитися в кінотеатрах “Київ” та “Жовтень”. А тим часом цей безпрецедентний кіносеріал про карколомні пригоди супераґента 007 святкує своє 40-річчя. В осінньому (15) числі часопису KINO-KOЛО можна прочитати низку матеріалів про історію кінобондіани в особах. А тут ми пропонуємо інтерв’ю композитора майже всієї кнобондіани Джона Баррі Говарду Максфорду, Film Review (спеціальний випуск до 35 річниці кіносеріалу про Джеймса Бонда, листопад 1997).

На час своїх перших кроків у створенні музики для кіна 1959 року Джон Баррі (справжнє ім'я Джон Баррі Прендерґаст) уже досяг значного успіху на британській поп-сцені як композитор, дириґент, аранжувальник і продюсер. Аранжування пісні “Чого ти хочеш?”/What Do You Want? для співака Адама Фейта фактично відчинило Джонові двері до світу кіномузики, його першою працею в кіні стала стрічка “Дівчина-бітнік”/Beat Girl. Баррі приніс свіжий підхід до кіномузики, відійшовши від “великовагового” оркестрового і наблизившись до більш легкого, попсового звуку – саме цього хотіли продюсери “Доктора Но”/Dr No. Коли Баррі запросили до картини, там уже працював Монті Норман, успішний театральний композитор, власний досвід у кіні котрого обмежувався одним фільмом – “Два обличчя Доктора Джекілла”/The Two Faces of Dr Jekyll (1960). Продюсери запропонували Баррі взяти участь у роботі над “Доктором Но”, започаткувавши тим самим суперечку, що не припиняється й досі. Хто і що написав для цього кінофільму, і, ще важливіше, хто написав “Тему Джеймса Бонда”/James Bond Theme, що приписується Норману в титрах усіх наступних стрічок серії?

Баррі відповідає загадково. Незважаючи на суперечку, яка триває, здається, що він вищий за все це. «Ситуація завжди була неоднозначною. Усе, що я можу сказати у відповідь на питання, хто написав головну музичну тему, – лише те, що я почав писати музику для всіх наступних картин про Бонда. Мене не хвилюють ці суперечки, тому що бондіана відкрила для мене і мого таланту цілу сферу, в якій я зумів створити кілька справжніх гітів. Ця музика допомогла мені здобути міжнародну популярність і визнання, отож я не маю з цим особливих проблем».

Усі наступні, крім двох перших, фільми про Бонда починаються заголовною піснею. Для “Доктора Но” це була безпосередньо сама “Тема Бонда”, що супроводжувала анімовані титри Моріса Біндера, а в “Із Росії з любов'ю”/From Russia with Love заголовною стала інструментальна композиція Лайонела Барта. Повна вокальна версія у виконанні Метта Манро звучить тільки у фінальній сцені картини. До виходу “Ґолдфінґера”/Goldfinger на екрани Баррі вже цілком відповідав за всю музику і тексти для серіалу. Однією з кращих композицій Баррі в бондіані вважається заголовна пісня в “Ґолдфінґері”, виконана леґендарною Ширлі Бессі. Вона співала ще в двох картинах про Бонда: “Діаманти назавжди”/Diamonds Are Forever і “Мунрейкер”/Moonraker. Той факт, що жоден інший співак не виконував три заголовні теми, – ілюстрація повного “припасовування” образу Бонда і таланту Бессі. “Ширлі краще за всіх виконує пісні про Бонда, тому що вона «звинувачує» вже самим своїм голосом, – стверджує Баррі. – Ширлі просто співає, не ставить непотрібних питань! Ми записали багато кавер-версій “Ґолдфінґера”, але тільки вона зробила цю пісню по-справжньому».

Звичайно, Бессі не була єдиної мегазіркою. «Ми завжди запрошували когось «гаряченького», – продовжує Баррі. – Наприклад, Том Джонс виконав “Кульову блискавку”/Thunderball відразу ж після його успіху з “Це не дивно”/It's Not Unusual, а Ненсі Сінатра, що співала “Ти живеш тільки двічі”/You Only Live Twice, перед цим випустила гіт “Ці чоботи зроблені для ходіння”/These Boots Are Made for Walking”.

У стрічці “На секретній службі Її Величности”/On Her Majesty's Secret Service знявся новий Бонд – Джордж Лазенбі. Був випробуваний також і новий підхід до заголовної музичної теми. Цього разу головна пісня “У нас уся вічність”/We Have All the Time in the World супроводжувала романтичну інтерлюдію між Бондом і його подругою Трейсі (Діана Ріґґ) в середині картини. Пісня була виконана Луї Армстронґом, давнім кумиром Баррі. «Я був переконаний, що саме Армстронґ потрібен нам для цієї пісні, тож кінематографісти змушені були зі мною погодитися. Пісня стала повним комерційним провалом, але вона – одна з моїх улюблених. Там такий вокал! Працювати було дуже важко. Армстронґ тоді надзвичайно погано почувався. Він пролежав у лікарні більше року, і його енерґетика практично зійшла нанівець, тому довелося записувати по шматочках і багатьма сесіями. Але він її виконав бездоганно – краще б і бути не могло. Армстронґ був найприємнішою людиною, яку тільки можна зустріти. Після завершення запису він подякував мені за все. Я плакав, тому що працювати з ним – така велика честь. Армстронґ був екстраординарним виконавцем».

Коли справа дійшла до “Живи і дай вмерти іншим”/Live and Let Die, Баррі взяв першу «відпустку», переклавши відповідальність на плечі Джорджа Мартіна, а Пол Маккартні і Wings створили супергіт. Номер номінувався на Оскара за кращу пісню, що було вкрай несподівано, бо жодна бондівська мелодія Баррі не стала навіть номінантом, зате його музика для інших картин п'ять разів отримувала Оскара.

Попри свій успіх з піснями бондіани, Баррі визнає, що написання музики на задану тему чи під певну назву стрічки – не завжди просте завдання. «Деякі назви фільмів абсолютно жахливо звучать як пісенні заголовки, – вважає він. – Наприклад, “Ґолдфінґер” – дуже хороша назва, тому що Ґолдфінґер – лиходій, тож ми зробили щось на зразок “Меккі-ніж”/Mack the Knife про нього. Але заголовок на кшталт “Кульова блискавка” такий абстрактний. Думаю, для мене він був найважчий. “Ти живеш тільки двічі” – навпаки. Це гарний пісенний заголовок, на відміну від “Виду на вбивство”/A View To A Kill, що мав великий комерційний успіх, але так важко створювався. Мені складно писати не стільки як композитору, скільки як авторові текстів. Про що – от головне питання». Після “Мунрейкера” Баррі працював періодично над стрічками бондіани, загалом узявши участь у роботі над одинадцятьма фільмами.

На сьогодні співробітництво з бондіаною здається Джону Баррі завершеним. «Мені подобалося працювати для бондіани, не зрозумійте мене неправильно, – каже він. – Але тепер я почуваю, що пройшов увесь цей шлях і наблизився до його кінця. Я писав музику для фільмів про Бонда протягом 30 років і думаю, що з новими серіями сучасні композитори впораються краще. Я не можу сказати нічого нового в музиці». Фани, звичайно, не погодяться. Якщо Баррі дійсно написав про Бонда востаннє, ми будемо дуже розчаровані.

CD SHAKEN AND STIRRED

Щоб відсвяткувати 35 річницю аґента 007, Давід Арнольд перезаписав збірку кавер-версій з бондіани: деякі мелодії він залишив без змін у їхньому класичному звучанні, а деякі переробив радикально. До еклектичного списку виконавців, зокрема, ввійшли Іґґі Поп, Палп, Девід Макалмонт і Шара Нельсон.


Переклад з англійської Андрія Дольницького



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com