Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

08.04.2004 12:21

Страсті Ґібсонові ("Страсті Христові", Мела Ґібсона)

Ігор Левенштейн

СТРАСТІ ХРИСТОВІ/THE PASSION OF THE CHRIST (120’, США, 2004), сценаристи: Бенедікт Фітцджералд, Мел Ґібсон, режисер: Мел Ґібсон, оператор: Калеб Дюшанель, актори: Джеймс Кевізел, Моніка Белуччі, Майя Морґенштерн, Серджіо Рубіні. Український дистриб’ютор фільму: “Альфа”.

У випадку зі “Страстями Христовими” Мела Ґібсона треба чітко відрізняти артефакт від суспільного феномену. Бо той ажіотаж, що його було створено ще до виходу стрічки до прокату, а відтак багатократно підсилено (неймовірний фінансовий успіх, звинувачення в антисемітизмі, смерть нервових глядачів просто в залах, каяття злочинців тощо), не має жодного стосунку до власне естетичних чеснот фільму.

Звернення Ґібсона-режисера до найпопулярнішого в світі сюжету є цілком природним. Для затятого ірландця-католика Ґібсона фільм про Христа є тим самим, чим для єврея Спілберґа – фільм про Голокост. Про його (Ґібсона) абсолютну щирість свідчить той простий факт, що як продюсер він вклав у виробництво 25 мільйонів власних долярів (які, втім, “відбив” уже в перший день прокату), та й випустив фільм просто у дні присудження “Оскара”, цим дав зрозуміти, що його не цікавить зайва слава.

Відтворюючи останні 12 годин із життя Ісуса (з численними флеш-беками, що відображають головні моменти Євангелія), Ґібсон робить акцент на змальовуванні тортур і страждань, бо саме в цьому й полягає його задум. Він поєднує в стилі надмірно реальну криваву жорстокість на межі садомазо із патосно-піднесеною інтонацією оповіді, бо це ж дійсно the greatest story ever told. Надзвичайно дотепним чинником є лінґвістичний аспект фільму, де герої розмовляють історичними мовами – арамейською та латиною. Кастінґ видається вельми вдалим: переконливий Джеймс Кевізел у ролі Ісуса є гідним нащадком славетних попередників від Макса фон Зюдова до Віллема Дефо та справжньою прикрасою чудового акторського ансамблю. Образ Пілата створив син видатного болгарського актора Наума Шопова (цар Борис у “Царі та генералі”) Христо. А Маґдалиною могла би бути й не обов’язково Моніка Белуччі, та має ж у титрах стрічки фігурувати бодай одне дійсно зіркове ім’я. До речі, щодо закидів про розпалення антисемітських настроїв: серед акторів, котрі так чудово створюють виразні юдейські образи, є лише єдина єврейка – виконавиця ролі Діви Марії румунська акторка Майя Морґенштерн. Усі інші “юдеї” – італійці, а серед них декілька болгар. А що мав робити режисер: шведів чи ефіопів запрошувати?

Естетично Ґібсон виводить свій твір не від численних кінохристиянських колосів, а від давнього класичного фільму Карла Теодора Дрейєра “Страсті Жанни д’Арк”, втім, використовуючи повною мірою можливості сучасного кінематографа. Найвищої оцінки заслуговує робота оператора Калеба Дешанеля, що естетизував показ страждань Христових так, як цього ще не робив ніхто.

Мел Ґібсон зафільмував те, що хотів і вважав за потрібне. Решта – справа глядацького сприйняття та піару. Зрозуміло, що реакції вірних різних конфесій та атеїстів будуть зовсім різними, і кожний матиме на це своє право. Бо ж гуляє вже анекдот, що “під час зйомок фільму не постраждав жоден Христос” (утім, паралельно гуляє інформація, що Кевізелеві таки висмикнули плече із суглоба, коли фільмували розп’яття).

Українські кіноглядачі мають можливість особисто познайомитися зі ”Страстями Христовими” вже починаючи з 8 квітня. Тримайтеся, це лише кіно!



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com