Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

07.09.2004 11:19

Добро з кулаками та „Оскаром”(“Боулінґ для Колумбіни” Майкла Мура)

Олексій Сахалтуєв

БОУЛІНҐ ДЛЯ КОЛУМБІНИ/BOWLING FOR COLUMBINE (123’, Канада – США – Німеччина, 2002), сценарист і режисер: Майкл Мур. Кiностудiя: "Alliance Atlantis Communications, Dog Eat Dog Films, Salter Street Films International, United Broadcasting Inc., VIF Babelsberger Filmproduktion GmbH & Co. Zweite KG (VIF 2)". Український дистриб’ютор фільму: “Артхауз трафік"”.

Вранці 20 квітня 1999 року в містечку Літтлтон, штат Колорадо, двоє підлітків – Ерік Гарріс і Ділан Клеболд – зіграли партію в боулінґ, після чого пішли, як завжди, до своєї рідної школи “Колумбайн”. Але цього разу їхній навчальний день продовжувався трохи більше 15 хвилин. Саме стільки знадобилося Еріку й Ділану, щоб убити 13 людей, поранити ще 21 особу, а потім звести й власні рахунки з життям. У чому ж причини такої поведінки? Перспектива відрахування зі школи? Захоплення музикою Меріліна Менсона? Чи закони, що дозволяють школярам леґально придбати купу вогнепальної зброї? Або, можливо, надмірна любов до боулінґа?

Втім, “Боулінґ для Колумбіни” аж ніяк не обмежується просто розгорнутим коментарем до резонансного злочину. Журналістське розслідування Майкл Мур перетворює на своєрідний маніфест професійного дисидента. Якщо кількість убивств із використанням вогнепальної зброї в США в десятки разів перевищує аналогічні показники з Європі та Канаді, можливо, щось негаразд із системою? Карикатурність діючого президента тільки допомагає пробитися крізь артефакти офіційної пропаґанди й усвідомити простий факт: постріли в американських школах і бомбування Іраку – злочини одного порядку. А параноїдальна одержимість зброєю “для самозахисту” – лише результат глобальної кампанії із залякування населення. Кампанії, що почалася ще за часів Гаррі Трумена як один із засобів перетворення американської демократії на корпоративну поліційну державу, і успішно продовжується й сьогодні під гаслом “війни з тероризмом”.

Як і належить хорошому маніпулятору, Мур утримується від повчань та моралізаторства. Його найсильніша зброя – провокація, улюблений метод – доказ від зворотного. Найкраще засвоюється той матеріал, що не потребує коментарів – як, скажімо, ввічливі інтерв‘ю з колоритними патріотами з глибинки, хлопцями з “маґнумом” під подушкою та “Щоденниками Тьорнера” на столі. Віртуозно синтезуючи серйозну документалістику з політичним памфлетом, Мур займає таку собі сократівську позицію: викладає матеріал і ставить запитання – не всі з відповідями, але від того не менш гострі. Щоправда, ореол борця за справедливість пасував би Муру значно краще, якби з публіциста-аналітика він періодично не перетворювався на скандаліста й демагога – процес, що досягає кульмінації в ключовому моменті фільму: продуманій і холоднокровній атаці на 78-річного Чарльтона Гестона, голову Національної асоціації стрілецької зброї (National Rifle Association). Проте борець зі злом і не має бути приємною персоною. “Боулінґ для Колумбіни” репрезентує настільки потужну інтелектуальну опозицію сучасному ідеологійному мейнстримові, що неминуче закріпив за Муром репутацію провідного голлівудського вільнодумця. Схоже, американська кіноспільнота змирилася, нарешті, з тим, що добро сьогодні має бути з кулаками. Чи, принаймні, з „Оскаром”.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com