Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Для вас в нашей фирме адвокат недорого со скидками.

Статті

21.09.2004 18:45

Крок на місці (“Співучасник” Майкла Манна)

Олексій Сахалтуєв

“Співучасник”/Collateral (120’, США. 2004), сценарист: Стюарт Бітті, режисер: Майкл Манн, оператори: Пол Кемерон, Діон Бібі, композитор: Джеймс Ньютон Говард, актори: Том Круз, Джеймі Фокс, Джада Пінкетт Сміт, Марк Раффало, Баррі Шабака Генлі, Брюс Макґілл, Хав’єр Бардем, Ірма П. Голл, Джейсон Стетем. Український дистриб’ютор фільму: "ВіН".

На свій попередній проект, “Алі”, Майкл Манн витратив кілька років роботи та понад 100 мільйонів долярів. Після доволі прохолодного – зважаючи на докладені зусилля та масштаб претензій – прийому в глядачів і критиків, Манн звернувся до перевіреного способу реабілітації: зняв бойовик із Томом Крузом. Принаймні, так усе виглядало зовні. Насправді ж, “Співучасник” у черговий раз продемонстрував унікальну мистецьку політику Манна, що визначає всі його комерційні проекти: від “Злодія” до “Сутички”. Манн не створює мейнстрим і не йде проти течії. Його позиція – такий собі голлівудський стоїцизм: він не тягнеться за мейнстримом, а просто йде паралельним курсом.

Крутий сюжет про найманого вбивцю та його вимушеного співучасника-таксиста в руках Манна набуває несподіваної людяности й ліричности, перетворюючись на зворушливе зізнання в любові до Великого Міста. Здається, Лос-Анджелес тут заворожує Манна так само, як Нью-Йорк надихає Скорсезе. Але таксист із Міста Янголів кидає виклик не суспільству, і навіть не вбивці із фарбованим волоссям. Його головні вороги – власні демони: слабкість, нерішучість, конформізм. Моральне переродження героя і стає основною психологійною інтриґою фільму, ефективно підтримуючи часом доволі непереконливу фабулу.

Проте Джеймі Фокс аж ніяк не намагається позбавити Тома Круза його запрограмованого бенефісу. Кілер зі схильністю до філософування та пластикою Термінатора – персонаж набагато більш виграшний, ніж сором’язливий мрійник в окулярах. Втім, найбільш напружена розмовна сцена фільму зіграна якраз без Круза, за участи лише Фокса та Хав’єра Бардема. Здається, принцип великого Джона Г’юстона – “Більша частина моєї режисури – у правильному кастинґу” – є визначальним і для Манна. Марк Раффало, маловиразний у комедіях, знову, після “В розрізі”, переконливо вдає хвацького детектива, а Баррі Шабака Генлі відверто “краде шоу” в ролі старого джазмена, знавця творчости Майлса Девіса.

Бездоганне володіння професією дозволяє Манну вирішувати майже будь-які локальні режисерські завдання та зі смаком подавати найбанальніший матеріал: навіть метафора з одиноким вовком посеред нічної вулиці виглядає в нього ефектно й нестандартно. Але, попри винятковість окремих складових – насамперед, музики й операторської роботи – та зовнішню єдність дії, Манну так і не вдається знайти мистецьки цілісне рішення для всього фільму. Мабуть, коріння зла все ж у сценарії Стюарта Бітті, одного з авторів “Піратів Карибського моря”: починаючись як розумний і психологійно переконливий трилер, фільм під кінець стрімко набуває обертів звичайного бойовика – енерґійного, але передбачуваного. Нічого не поробиш: проходячи водами мейнстриму, важко не зачепитися об одну-дві підводні скелі. А втім, попередній прокатний баланс у понад 30 мільйонів прибутку наводить на думку, що Манн знав, що робив. “Співучасник” неминуче зміцнить його кредит довіри серед великих студій, хоча у мистецькому плані це, щонайменше, крок на місці.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com