Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

23.09.2005 16:05

Знущання у п’яти частинах("П’ять перешкод", режисери Ларс фон Трір, Йорґен Лет)

Олег Рой

"П’ять перешкод"/De fem benspænd (Данія – Швейцарія – Бельгія – Франція, 2003); сценаристи: Ларс фон Трір, Йорґен Лет, Асґер Лет; режисери: Ларс фон Трір, Йорґен Лет; актори: Клаус Ніссен, Майкен Альґрен Нільсен, Йорґен Лет, Ларс фон Трір, Даніель Ернандес Родріґес, Жаклін Ареналь, Вівіан Роса, Александра Вандернут.

Ларса фон Тріра переповнюють глибокі почуття до режисера-класика Йорґена Лета. Через те фон Трір вирішує нагадати світові про Летове існування, примушуючи дідуся відзняти п’ять римейків його давньої стрічки „Досконала людина”, заради власного задоволення ставлячи на шляху виконання замовлення п’ять перешкод.

„П’ять перешкод” до українського прокату потрапили, певно, в якості моральної компенсації за невихід „Мандерлея”, що його обіцяли-обіцяли, та так і не показали. Натомість маємо задоволення спостерігати, як Ларс фон Трір знущається з немолодого (та не надто й розумного) Йорґена Лета. Причому робить це у п’яти частинах.

Частина перша. Сам фон Трір запевняє: короткий документально-ігровий фільм Лета „Досконала людина”, знятий 1967 року, справив на нього настільки сильне враження, що режисер переглядав його близько двадцяти разів і щоразу віднаходив щось для свого майбутнього тріумфального фестивального галопу. Лукавить – не те слово. Картина Лета – манірна ніцшеанська дурня студентського рівня запалу, неодноразова переможниця в номінації „Найвища точка несмаку”.

Частина друга. Ларс фон Трір – відомий ніцшеанець. Про Лета він згадав винятково у зв’язку з тим, що той колись спробував дискредитувати ідею як таку своїм невмілим учнівським трактуванням. Із віком Лет не помудрішав, тож фон Трірові, який полюбляє відкривати нові обрії своїм піддослідним, не залишилось нічого іншого, як улаштувати показовий урок. Судячи із пронизливого фіналу, урок у якомусь розумінні не минув намарне. Текст із ориґіналу „Досконалої людини” про „досвід, який я зрозумію трохи згодом, за кілька днів”, отримав повноцінне реальне підґрунтя.

Частина третя. Фон Трір полюбляє візуально-емоційні експерименти. Власне, будь-яка з його стрічок – то не що інше, як задоволення простої цікавости, наскільки далеко у дрімучий ліс можна заводити глядача й наскільки той готовий лякатися простого виходу звідти. Але таких експериментів найжорстокішому із сучасних творців на сьогодні замало: тепер він водить чуттєво-болісними лабіринтами інших режисерів. Щоправда, в результаті крайніми знову залишаються глядачі.

Частина четверта. Фон Трір експериментує, але знає міру. Перед Летом він поставив ті перешкоди, яких боїться сам. Виправдовуючись перед світом начебто тим, що грає за певними правилами, фон Трір ніколи не розповідав, хто ж ті правила встановлює. А встановлює їх він. Собі – одні, а Лету, відповідно, – інші. Тому результат з анімаційним римейком „Досконалої людини”, який, за словами фон Тріра, знятий у дусі MTV, насправді міг бути ідентичним тому, що зняв би сам метр. Вони обидва – й Лет, і Трір – „мультики” ненавидять і, судячи з усього, обоє вибрали б метод „еклеру”. Щоправда, собі самому таких правил Ларс фон Трір не диктує. Він краще пограється з порно, яке є значно простішим у виробництві.

Частина п’ята. Відтепер варто знайти людину, яка поставить на місце самого фон Тріра. Бо з Йорґеном Летом він зіграв у Бога, тим самим один в один повторивши летівську помилку. Тільки щось підказує, що на фон Тріра управи не знайти. Бо ось вона, сучасна „ідеальна людина”, хоч як би моторошно ставало від такого висновку...



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com