Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

17.10.2005 18:03

"Олівер Твіст" versus "Гаррі Поттер"

Наталка Довга, KINO-КОЛОгазета

Про намір звернутися до англійської класики Полянський заявив три роки тому на кінофестивалі в Довілі, де він очолював журі. На цю думку його наштовхнули власні діти – 11-річний Морґан та шестирічний Елвіс. Утім, очікувати класичного дитячого фільму від цього режисера не варто. Він не збирався зіпсувати похмурий Діккенсів шедевр ані терабайтами голлівудських спецефектів, ані ідеалізованою ангельською подобою вуличного злодюжки Олівера Твіста. Роман Полянський каже про свій задум так:

"Мій фільм змусить дітей замислитись. Коли я був у їхньому віці, мені подобались картини, що спонукали до роздумів. Мені хочеться, щоб так сталося й після перегляду моєї стрічки. Я даю дітям поживу для роздумів, а не постачаю повністю перетравлені продукти".

Для втілення задуму Полянський зібрав свою стару команду на чолі з продюсерами Аленом Сардом і Робером Бенмуссою, художником Аланом Старскі та сценаристом Рональдом Гарвудом. У співпраці з останнім Полянський створив стрічку «Піаніст», що принесла йому численні нагороди, зокрема «Золотий глобус», «Золоту пальму», «Оскара» й сім «Сезарів».

А от акторів для картини відбирали винятково у Британії. Це була свого роду данина поваги творові Діккенса про маленьких кишенькових злодіїв із лондонських вулиць XIX століття. Загалом проект вийшов доволі "британізованим", попри те, що знімали його в Чехії. Утім, спершу режисер планував зйомки в Румунії, що значно здешевило б виробництво. Та, зрештою, було прийнято рішення знімати у Празі на знаменитій чеській студії "Баррандов". Окрім Праги, міжнародний штаб працював також у Жатці, Кутні-Горжі та Врбні-у-Мельника. На думку Полянського, архітектура цих міст найбільше відповідає духу вікторіанської Англії.

До всього, в павільйонах «Баррандова» було споруджено гігантський макет британської столиці. Від травня минулого року тут поступово виросло село, де народився маленький Олівер, згодом збудували фешенебельний і бідний квартали Лондона. Багатий квартал навіть вимостили бруківкою, що дало змогу двом десяткам карет, запряжених кіньми, промчати вулицею під час найбільш людної масової сцени.

"Це був справді масштабний проект, – гордо заявив продюсер картини Робер Бенмусса, – уся робота навколо стрічки зайняла три роки. Після емоційного й дуже особистісного "Піаніста" Полянський вирішив зняти сімейний фільм. Ми цілий рік витратили на пошук вартісного сюжету й вивчення різноманітних сценаріїв. А потім із подивом виявили, що остання екранізація "Олівера Твіста" була знята Девідом Ліном аж у 1948 році. Ще, звісно, 1968-го за книжкою поставили мюзикл, але то вже зовсім інша розмова".

Загалом за всю історію кінематографа роман Діккенса було екранізовано понад півтора десятка разів. Перша кіноверсія з’явилася ще 1912 року.

“Олівер Твіст" став найдорожчим фільмом Полянського за всю півстолітню кар’єру режисера: бюджет “сімейного фільму” сягнув близько 60 мільйонів долярів США. Кіномистець, який здобув світову славу завдяки своїм картинам «Ніж у воді», «Китайський квартал», «Тесс», а позаторік був відзначений «Оскаром» за «Піаніста», перед прем'єрою поскаржився журналістам, що йому – навіть у статусi одного з найкращих режисерів сучасного кіна – стало надзвичайно важко здобувати гроші на постановку своїх робіт. Тож тепер він мусить витрачати куди більше часу на зйомки одного фільму, ніж, приміром, на початку кар'єри у п’ятдесятих. Принагідно він розкритикував сучасне кіно за надмір комп'ютерних спецефектів і заявив, що за таких умов не бачить уже для себе місця в кіноіндустрії, а натомість зосередиться на театральних постановках.

Багато хто з критиків розцінив екранізацію "Олівера Твіста" як відповідь Полянського на популярний фільм про Гаррі Поттера. Утім, сам режисер запевнив, що для нього стрічка стала свого роду поверненням у дитинство, до часів, коли він сам змушений був поневірятися й вести життя волоцюги після втрати батьків у німецькому концтаборі.

"У фільмі є окремі паралелі з моїм дитинством, точніше, з тим, що мені довелося пережити, – розповідає режисер. – Мій досвід допоміг мені при зйомці деяких сцен. Окремі моменти картини страшенно нагадували моє дитинство. Я намагався не замислюватись над цим, але коли ми починали знімати, я просто автоматично вибудовував сцени, що виринали з минулого".

За словами Полянського, основною проблемою в роботі над сценарієм виявився великий обсяг Діккенсового роману. Довелося чимало попрацювати над тим, щоб "видобути основний зміст, надати йому сучасної конструкції і, попри обробку, зберегти дух книжки". Водночас завдання постановника значно спрощували “вже готові діалоги та прекрасно виписані Діккенсом персонажі”.

На роль Олівера Твіста постановник запросив десятирічного британця Барні Кларка, а в образі його наставника, шахрая Фейґіна, виступив Бен Кінґслі, відомий, зокрема, за картинами "Ґанді" та "Список Шіндлера". Барні розповідає, що під час зйомок йому довелося чимало навчатися. Приміром, деяких прийомів, що притаманні злодюжкам: "Коли ми знімали сцени з ватагами кишенькових злодіїв, то до нас прийшов фокусник і навчив деяких прийомів, скажімо, як витягувати речі з кишень перехожих, чи різноманітних фокусів із картами. Ми просили його показати нам іще щось. А ввечері вдома я тільки те й робив, що тренувався".

Діккенс, попри похмурий відтінок його творів, на думку Полянського, ще й досі популярний серед дітей.

Востаннє режисер звертався до юнацької авдиторії 1986-го, тоді він відправив у небезпечні пригоди "Піратів" із Волтером Маттау. І коли припустити, що в «Олівері Твісті» стиль Романа Полянського не зазнає істотних трансформацій, то на виході глядач отримає знятий у документальній манері фільм із гічкоківською напруженістю сюжету, приправленою бунюелівським сюром, таке собі дитяче кіно від опального режисера, звинуваченого Америкою в педофілії.

Спростувати чи підтвердити авторські припущення зможе лише перегляд інтерпретації класичного шедевру. В Україні прем'єра фільму відбудеться на відкритті 35-го фестивалю «Молодість».

KINO-КОЛОгазета на МКФ "Молодість", #1, 2005



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com