Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

03.05.2006 15:55

У Нью-Йорку розпочався п’ятий кінофестиваль «Tрайбека»

Юрій Шевчук

Щороку у Сполучених Штатах за неповними даними відбувається півтори сотні кінофестивалів. Лише у Нью-Йорку їх щонайменше півтора десятки. Починати ще один у такому перенасиченні здавалося б кожному справою принаймні ризиковою. Однак п’ять років тому організатори нового нью-йоркського кінофестивалю «Трайбека» такими сумнівами не переймалися. Вже через рік стало ясно, що замість невдачі їхня ініціатива мала успіх. Сьогодні кінофестиваль Трайбека належить до десятки найбільших і найпрестижніших у США міжнародних фільмфорумів, який реально конкурує з меккою незалежного кіна фестивалем «Санденс».

На відкритті фестивалю для преси 24 квітня, зліва направо актори Ед Берн,<br/> Джош Лукас, та співзасновники фесту Робер Де Ніро і Джейн Розентол

Поштовхом до «Трайбеки» стала траґедія 11 вересня 2001 року, коли в наслідок атаки терористів на Світовий торговельний центр печать руїни лягла не весь Нью-Йорк. Щоб підняти моральний дух шокованої культурної столиці світу, дати поштовх її економічному відродженню, група одержимців на чолі із актором Робертом Де Ніро вирішила започаткувати новий кінофест. Він мав відбуватися поряд з епіцетром трагедії й самим своїм фактом стати доказом незламности нью-йоркців у час випробувань. Назва напросилася сама собою: “трайбека” – це сплав із трьох англійських слів “triangle below Canal” – tri-be-ca, що значить трикутник нижче вулиці Канал. Ця занедбана і нецікава ще якихось двадцять років тому дільниця у південно-західній частині Мангеттена почала відроджуватися у середині 1990-х із одного кінотеатру. Тоді Роберт Де Ніро придбав і відновив закинутий будинок під кінотеатр “Трайбека”. Його репертуар складався навмисно, щоб привабити артистичне збіговисько міста. Квитки на фільми, які більше ніде у Нью-Йорку не показували, спочатку часто роздавалися задарма у тих околицях Мангеттена, які мали репутацію осередків зародження найновішого і найаванґардовішого в культурі. За короткий час кожен, хто мав претензії вважатися кіноманом, мусив обов’язково хоч раз відмітитися у «Трайбеці». За кінотеатром з’явилися модні ресторани, бари, клуби, ґалереї. Відтак сюди стали постійно «збігатися» законодавці моди в мистецтві, одязі, музиці, і навіть кухні. Сьогодні за престижем серед нью-йоркської богеми дільниця «Трайбека» веде у змаганні із Сого, Челсі, чи Ґринидж-Вилиджем. Не останньою причиною цього відродження є сам кінофестиваль.

Цього року його програма включає такі рубрики, як “Відкриття”, “Міжнародний документальний конкурс”, “Міжнародний наративний конкурс”, “Короткометражні ігрові фільми”, “Студентські фільми”, та інші –загалом близько двадцяти тематичних блоків. Організатори прагнуть зробити фестиваль максимально своєрідним. Про те, що це їм добре вдається, свідчить багато. Кількість світових та американських прем’єр, рівень журі, присутність на ньому зірок світового кіна і, що найголовніше, глядяцька увага. Фестиваль активно сприяє молодим талантам, позаголлівудському, експериментальному та аванґардовому, хоч і зовсім не цурається типово голлівудського продукту. Він також прагне залучити учасників із найдальших закутків світу: Іран, Індонезія, Марокко, Росія, Словаччина, Ліван. Цього року сенсацією стали фільми з Ірану. Про них згодом. Інша вартісна риса фестивалю – допомога студентам кіношкіл, організація обміну з кіномолоддю Марокко. Слід теж згадати виразний наголос у програмі фесту на Нью-Йорку, містові, без якого годі уявити світовий фільм: одразу дві рубрики програми орієнтовані на Велике Яблуко (так ще називають американці Нью-Йорк): “Нью-Йоркський наративний конкурс”, “Нью-Йоркський документальний конкурс”, а також позаконкурсна “Спеціально Нью-Йорк” для знайомства із суто нью-йоркськими фільмами, які не беруть участь в офіційному конкурсі.

У цьому році на участь у «Трайбеці» було подано 4100 фільмів (у перший рік їх було 1300). Із них офіційними учасниками стало 274 фільмів, в тім 174 повнометражних ігрових картини, 100 короткометражних із понад сорока країн. На фестивалі вібувається 96 світових прем’єр.

«Трайбека» відкрилася 25-го квітня світовою прем'єрою ігрового фільму «Рейс 93»/United 93. Для відкриття картину вибрали не стільки за художні якості, скільки з прагення вшанувати пам'ять жертв терору. Це хроніка драматичних подій на борту літака авіаліній „Юнайтид», одного з чотирьох, які 11-го вересня 2001 року захопили терористи під час найдошкульнішого терориститичного акту проти Сполучених Штатів за всю історію. Фільм відтворює у реальному часі події на борту приреченого рейсу (розбився біля міста Шанксвил, Пенсильванія), всю правду про які, напевно, ніколи не вдасться установити. Оповідь не втрачає напруги від того, що кожен знає заздалегідь про неуникну загибель всіх пасажирів рейсу. Увагу загостренo на перетвореннi випадкових, чужих один одному подорожніх на групу союзників, об'єднаних бажанням урятувати собі життя, протистояти терористам, подолати параліч страху. Разом і з режисером Ґрінґрасом , продюсерами Тимом Білнером та Ериком Фелнером на прем'єру фільму було запрошено усі родини загиблих пасажирів рейсу №93. «Події одинадцятого вересня 2001 року глибоко вразили мене, як і на кожного іншого, і я хотів скористатися своїми можливостями кінорежисера для того, щоб про ці події не забули, як це часто буває», – сказав Ґрінґрас.

Інша центральна, хоч і витримана у типово голлівудській тональності, подія фестивалю – світова прем’єра пригодницької стрічки “Місія неможлива-3”/Mission Impossible-3 з однойменної серії з Томом Крузом. Оголошено, що 3-го травня, у день прем’єри, сама суперзірка одноосібно “захопить” острів Мангеттен, використовуючи мотоцикл, вертоліт, швидкісне авто та інші типово карколомні способи пересування, і почергово висаджуючись у різних точках міста, створюючи ажіотаж серед публіки.

Aктор Джон Траволта на прем'єрі фільму «Самотні серця», 30 квітня, 2006Виконавчий директор фестивалю й один із набільш шанованих знавців світового кіна Пітер Скарлет сказав, що близько 60% всіх фільмів, які створило людство, сьогодні беззворотно втрачені. З метою привернути увагу світової громади до проблеми збереження кіноспадщини людства „Трайбека” цього року продовжила спеціальну серію “Відновлені і врятовані стрічки”. Її було започатковано завдяки участі режисера Мартіна Скорсезе. Мало хто знає, що перший незалежний фільм зробив тут, у Нью-Йорку, Лайонел Роґосин (1957) під назвою “В околиці Бoвері”/On the Bowery, його щойно реставрувала Болонська сінематека. Фільм знятий значно раніше картин Роберта Френка чи Джона Касаветеса, яких зазвичай вважають першими в американському русі незалежного кіна. Власне він, на думку Скарлета, мав би вважатися початком американських незалежок. Загалом вісім врятованих від небуття стрічок світового кіна буде показано протягом двох тижнів фесту.

Організатори «Трайбеки» прагнуть орієнтувати свій фестиваль насамперед на масового глядача, на дуже перебірливого нью-йоркського кіномана і, як тут кажуть, на громаду самої околиці. З цією метою крім показів фільмів-учасників, влаштовано публічні зустрічі й обговорення із залученням провідних кіномистців, вуличні ярмарки, фестиваль у фестивалі фільмів для родинного перегляду, кіносеанси, не виходячи з авта у ретро-стилі п'ятдесятих років «драйв-ін».

Цього року новинкою фестивалю є „Тропфест” у „Трайбеці”. „Тропфест” – найбільший на світі фестиваль короткометражного кіна, який відбувається у Сиднеї і ще п’яти найбільших містах Австралії через сателіт, і збирає щоночі своєї програми понад 150 тисяч глядачів. Три вимоги „Тропфесту” до кандидатів на участь: 1) фільм має бути не довшим семи хвилин, 2) він не повинен ніде перед тим показуватися; 3) в його титрах має вказуватися, що він зроблений для участи у „Тропфесті”. Як сказав на першій прес-конференції організатор і директор „Тропфесту” Джон Полсон, для програми „Трайбеки” було відібрано короткометражні фільми із специфічно нью-йоркським ухилом – вісім фільмів про… каналізаційний люк, “ікону і символ Мангеттена”, який є неомильним “знаком марки” нью-йоркської вулиці. 29-го квітня члени журі конкурсу „Тропфест” у „Трайбеці” актори Мет Ділон та Найомі Вотс оголосили переможцем конкурсу фільм режисера Мет’ю Боніфасіо “Водопій”/Watering Hole.

30-го квітня відбулася прем’єра фільму режисера Тода Робінсона “Самотні серця”/Lonely Hearts, у якому знялися Джон Траволта, Джемз Ґандолфіні, Селма Гайек, Лоренз Фішберн.

Подробиці в наступних репортажах.

(світлини Юрія Шевчука)
Cпеціально для КІNО-КОЛА,
Нью-Йорк




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com