Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Автобус Киев Черноморск - билеты на поезд Черноморск yastrub-tour.com.ua.

Статті

06.05.2006 12:56

Сім самураїв у серпні 44-го

Олександр Виноградов, KINO-KOЛО (15)

ЗІРКА/ЗВЕЗДА (130’, Росія, 2002), сценаристи: Євґєній Ґріґор’єв, Ніколай Лєбєдєв за участи Алєксандра Бородянського, за однойменною повістю Еммануїла Казакевича, режисер: Ніколай Лєбєдєв, оператор: Юрій Нєвський, композитор: Алєксєй Рибніков, актори: Іґорь Петренко, Алєксєй Кравченко, Алєксєй Панін, Юрій Лагута, Артьом Сємакін.

Серпень 44-го. Червона армія підійшла впритул до кордону з Польщею. Командиру розвідників лейтенанту Травкіну поставлена задача – перевірити інформацію про можливу передислокацію військ супротивника. Але після довгих боїв від його роти залишилися лише два бійці й для виконання завдання він набирає людей з інших підрозділів, з якими відправляється через лінію фронту. Сюжет є дзеркальним відображенням боґомоловського «В серпні 44-го»: там група смершевців шукала в стозі власного тилу диверсійну голку, у «Зірці» Еммануїла Казакевича семеро сміливих кидають виклик багатотисячним силам супротивника по той бік фронту.

Якщо в повісті “Зірка” (1947) основна увага була надана саме підготовці солдатів до смертельного рейду і навчання їх азам професії розвідника, то режисер фільму «Зірка» (2002) Ніколай Лебедєв уже на етапі написання сценарію скормив ненажерливому видовищу важкий хліб робочих війни. При виборі твору для екранізації явно враховувався малобюджетний потенціал його постановки, і – за логікою – на перший план мала вийти психологія, але з волі режисера персонажі пересуваються якщо не по-пластунськи, то на котурнах. З мукою й нетерпінням вимовляються малозначущі діалоги на початку фільму, добре поставлені акторські голоси звучать у погано поставлених мізансценах народження любовного почуття. Вставні епізоди нацистських звірств своєю затертою інтонацією нагадують вимучений конферанс на звітному концерті в школі ненависти.

Лєбєдєв у пошуках ориґінальности відправився на археологічну розвідку, та знахідки привели його до вторинності і несамостійності. Ось дерева закрутилися в передсмертному танці і зімкнулися над головою полеглого бійця - як у фільмі «Летять журавлі», ось літня злива змиває бруд з тіла загиблого розвідника і відкриває білий лик смерті – зовсім як у «Семи самураях», ось до останнього пристановища жменьки героїв ворог підтягує незліченні сили, - чим не «Буч Кесседі і Санденс Кід», ось в особливо патосний момент перестрілки спурхують голуби – нітрохи не гірше, ніж у Джона Ву...

Вирішивши йти слід у слід за великими попередниками, режисер немов побоюється оступитися і зробити крок убік, розправити плечі і підняти голову. Безсоромне цитування кінокласики нагадує нічим не забезпечену короткострокову позику, суть якої не дістати прибуток, а вчасно повернути старі борги. «Зірка» (перший російський фільм про Другу світову війну, зроблений за останніх десять років) народилася під звуки пісні «В чистом поле система «Град», за нами Путин и Сталинград». Тренд нового патріотизму приймає цілком виразні контури однієї шостої частини суші до серпня 91-го.

У 60-х роках американські кінематографісти знімали вестерни, в яких авдиторія шукала і знаходила алюзії з війною у В’єтнамі, - це допомагало сучасникам розібратися, що відбувається і – в остаточному підсумку – сприяло суспільному протверезінню. Російське суспільство охоче п'є гірку, настояну на радянських традиціях, немов сподіваючись, що переможна канонада загальної перемоги у змозі заглушити стогони поранених у локальній війні. Тим часом, українські кінематографісти, що живуть у країні, яку велика війна проорала із заходу на схід і назад, і де важко знайти родину, якої б вона не торкнулася, воліють занурюватися в події трьохсотрічної давнини.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com