Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

10.10.2006 17:43

До проблеми розуміння іншого (Про результати Другого МКФ у Печі)

Олексій Першко


Від 2 до 7 жовтня в Угорщині проходив 2 Міжнародний кінофестиваль в Печі. Нагадуємо, що в конкурсній програмі фестивалю брала участь українська повнометражна картина режисера Олександра Шапіро "HAPPYPEOPLE", а в журі кінокритиків працював українець, спеціальний кореспондент KINO-КОЛА Олексій Першко. Пропонуємо його підсумковий матеріал про фестиваль...

Власне, самі результати вже відомі нашим читачам, отже, спробуємо проаналізувати їх, або, власне, ту тенденцію, яка, на наш погляд, стала головною ознакою цього фестивалю, а саме – проблему розуміння іншого кіна, відмінного від звичного для центральноєвропейського глядацьго ока. Хоча одразу зауважимо, що око критика (та й взагалі – кінопрофесіонала) та око пересічного глядача побачили в одній і тій самій програмі різні речі. Спиратимемося ми у своїх висновках на два фільми – словенському "Відгробадогроба" Яна Цвітковіча та угорському "Свіжому повітрі" Аґнеш Кочіш.

Власне, останній фільм ще на початку року отримав визнання на своїй батьківщині – у приз за найкращий дебют на Тижні угорського кіна в Будапешті, що його організовують саме з метою популяризації угорського кінематографа у світі і на якому демонструється вся кінопродукція Угорщини за рік, що передує цій події. І на фестивалі у Печі саме згадана стрічка була головним фаворитом в обох професійних журі (великого та критичного). Не можна не погодитися з високим професійним рівнем картини: вправно виконав свою роботу оператор, чудово попрацювали художники-постановники, не забуто і про такі речі, як колористичні характеристики головних героїв, та й режисерка досить вправно як на свій вік попрацювала і з акторами, і над засобами візуальної виразности. Але ж інснує ще й ідейний (або – ідеологічний) бік справи: якщо йдеться не про пересічне комерційне кіно, то ми звикли очікувати від того чи того фільму певної моралі. Так, у "Свіжому повітрі" вона є, але, як на наш погляд, досить таки тривіальна, і викласти її можна в одній фразі: "Якщо ти в лайні народився, то в лайні і помреш".

Спробуємо пояснити: героїня картини, дівчинка-підліток, мати якої працює в громадському туалеті десь у підземному переході біля будапештського вокзалу "Нюґаті", мріє стати модельєром одягу і через "професію" своєї матері втрачає з нею будь-який звя’зок. Але коли мати зазнає нападу крадіїв і потрапляє на довгий час до лікарні, то донька після деяких роздумів займає її місце. Патріарх італійської критики Джакомо Ґамбетті сказав авторові цих рядків, що віддав перевагу цьому фільмові за його професійність, і, головне, за те, що це переконлива історія самотности й екзистенційної ізольованости людини. Але, як ми вже зазаначали вище, це аж надто тривіально, а самої лише професійности для такого визнання замало, тим більше, що фільм зовсім не чіпає емоційно.

Натомість картина Яна Цвітковіча бере саме емоційністю й досить несподіваним фіналом. Власне, саме через свій трагічний фінал фільм "Відгробадогроба" і "постраждав". Кінопрофесіонали чудово сприйняли першу – комедійну – частину фільму, витриману за визнанням угорського критика Івана Форґача, в дусі традиційної чеської "чорної" комедії. Та щойно режисер звернув з торованих шляхів, зафільмувавши один із найпотужніших емоційних фіналів останніх років, він (режисер) не зміг порозумітися з професійною спільнотою.

Отже, віддамо належне пересічним глядачам, які, не зважаючи на патріотичні почуття, відддали приз своїх симпатій саме цій словенській картині. В іншому разі, підсумки фестивалю в Печі можна було б вважати не дуже переконливими.

Печ – Київ




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com