Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

17.11.2006 15:48

"Перший – я шостий! Йду на зближення" ("Казино "Рояль" Мартіна Кемпбелла)

Олександр Виноградов

Цього тижня на екрани український кінотеатрів вийшов фільм "Казино "Рояль", двадцять перший фільм бондіани... Пропонуємо рецензію на цю картину...

"Казино "Рояль"/Casino Royale (США – Велика Британія – Чеська Республіка, 2006, 144’); режисер: Мартін Кемпбелл; сценаристи: Ніл Первіс, Роберт Вейд, Пол Геґґіс; оператор: Філ Мейо; актори: Деніел Крейґ, Ева Ґрін, Джуді Денч, Мадс Міккелсен, Джеффрі Райт, Джанкарло Джанніні, Ісаак Де Банколе, Єспер Крістенсен, Івана Мілічевіч. Український дистриб’ютор: "Каскад Україна". 91 копія у прокаті: 73 – з російським дубляжем, 18 – з українським дубляжем.

"Казино "Рояль", двадцять перший фільм бондіани, знятий за першою книгою Яна Флемінґа, очікували з побоюванням. Все ж таки поява нового виконавця ролі Джеймса Бонда несла в собі певні загрози – за багатьма параметрами Деніел Крейґ не підходив для ролі аґента 007, образ якого у свідомості мільйонів уже встиг закріпитися за Пірсом Броснаном. Але вже до середини нової стрічки серії розумієш, що наступного, двадцять другого, фільму бондіани варто очікувати з нетерпінням. Деніел Крейґ – вибір, що треба. Він нічим не поступається найкращим виконавцям ролі супершпигуна після Шона Коннері, ба більше – його можна поставити урівень з ним.

Вперше Деніела Крейґа на екранах кінотеатрів у Києві можна було побачити п’ять років тому під час Тижня британського кіна й Фестивалю кіна країн ЄС, у рамцях яких показувалася драматична комедія "Якісь голоси" (2000). Не від світу цього – таке переконливе враження залишав актор, що виконував роль шизофреніка, який шукав собі місце у світі, теж досить далекому від нормальности. І перше, що привертало увагу в його зовнішності, – яскраво-блакитні очі. Тонка, стримана у вираженні емоцій манера гри, у якій не можна було виявити найменших елементів акторства – цим теж запам'ятався Деніел Крейґ. Того ж року британський актор промайнув у безглуздому й гучному блокбастері "Лара Крофт – розкрадачка гробниць". Звісно, жодного враження він про себе тут не залишив. Роль художника Деррена, зіграна Крейґом в "Історії матері" (2003), що демонструвалася під час чергового Тижня британського кіна, тільки зміцнювала думку, що акторові добре вдаються персонажі-аутсайдери. Лише "Листовий пиріг" (2004), що з'явився на відео, де Деніел Крейґ постав у вигляді цинічного наркодилера, який без видимих зусиль засвоїв професію кілера, представив речовий доказ можливостей актора зобразити кого завгодно.

Дійсно, Крейґ – це першокласний актор з гарним театральним досвідом, що вміє користуватися в кіні тими можливостями, які дає, зокрема, близький план. І він уміє не тільки бути присутнім на екрані, але й діяти – "Казино "Рояль" тому свідчення. Цікаво, що серйозне ставлення до ролі Джеймса Бонда, яке демонструє Деніел Крейґ, свого часу загубило кар’єру в бондіані Тімоті Долтона, актора шекспірівської виучки, що він, маючи на руках контракт на три фільми про аґента 007, вирішив за благо відмовитися від головної ролі після другого підходу до снаряда, поступившись місцем на п'єдесталі Пірсу Броснану. Тому не акторська майстерність Крейґа лежить в основі успіху 21-го фільму бондіани. Точніше, не лише його акторська майстерність.

Казино Рояль

Невідомо, чим керувалася продюсер серії Барбара Брокколі, коли зупинила свій вибір постановника "Казино "Рояль" на режисері Мартіні Кемпбеллі. Але легко припустити, що в основі її рішення лежить забобонність – саме Кемпбелл десять років тому повернув до життя бондіану фільмом "Золоте око" (1995), де Джеймса Бонда вперше зіграв Пірс Броснан. Після великовагової, з ознаками утоми картини Лі Тамагорі "Помри іншого дня" (2002) серія настійно вимагала, щоб її струснули, але не змішували. Із завданням відмінно впорався Мартін Кемпбелл – він зняв не просто черговий, двадцять перший за числом фільм про Джеймса Бонда, він ризикнув піти на цілий ряд новацій, які, треба сказати, логічно сприймаються в контексті запрошення на роль аґента 007 нетипового виконавця. Крім того, що в анімованих титрах  "Казино "Рояль" геть чисто відсутні пропливаючі по екрану звичні жіночі силуети, так ще й протягом всієї стрічки слух не вловлює фірмової музичної теми композитора Джона Баррі. Вона звучить тільки на фінальних титрах. В схожому становищі і ще одна родова ознака бондіани – фраза, без якої аґент 007 немислимий: "Бонд. Джеймс Бонд".

У принципі, подібні вільності з класичною спадщиною легко пояснити тим, що роман  "Казино "Рояль" – перший, що вийшов з-під пера автора-початківця Яна Флемінґа. Саме на його сторінках починав свій шлях у нескінченність Джеймс Бонд, який ще не одержав ліцензію на вбивство, але вже не вміє ладити із начальством. Цим же можна пояснити відсутність у сюжеті картини вірної супутниці супершпигуна – міс Маніпенні, так само як і винахідника різноманітних ґаджетів містера Q. По суті, "Казино "Рояль", двадцять перший фільм серії, – не що інше, як приквел  "Доктора Но" (1962), першої картини про Джеймса Бонда. З іншого боку, режисер ризикував, коли позбавляв свого героя однієї з переваг – численних ґаджетів, до яких в стрічках серії так звик масовий глядач. Кемпбелл зробив акцент на Деніелі Крейґу – саме актор є центром фільму, його версія Джеймса Бонда, а не технічні хитрування й вражаючі уяву декорації. І завдяки Крейґу, його точній та упевненій манері гри, легко й природно поводиться в кадрі Джуді Денч, виконавиця ролі М, начальника Бонда по MI6, що заступила на пост саме в "Золотому оці" Мартіна Кемпбелла, – а це теж неабияка новація.  Вона, нарешті, знайшла гідного партнера. Навіть коли вони порізно, не в одному кадрі, відчувається зв'язок між Деніелом Крейґом і Джуді Денч.

Ще одною людиною, зусиллями якої кувалася перемога 21-го фільму бондіани, можна назвати Стюарта Бейрда, відомого як режисера "Рішення про ліквідацію" (1996), але пам'ятник, що він заслужив за життя, – це серія "Смертельна зброя", етапна в жанрі стрічок-екшн. Погоні й рукопашні сутички в "Казино "Рояль" зроблені вживу, вони гострі, як лезо бритви, наповнені до краю адреналіном і тривають рівно стільки, скільки потрібно – ані секундою більше.

Новаторство фільму "Казино "Рояль" лежить також і в такій невід'ємній частині міту бондіани, як "дівчина Бонда". Власне, дівчат в картині дві, й обидві вони мають однаково сумну долю, що теж є унікальним для серії. Головна з них – Веспер Лінд, іменем якої названий коктейль, що його на очах здивованої публіки винайшов Джеймс Бонд. Її грає Ева Ґрін – брюнетка, обрана не тільки за контраст своєї масті, але й як одна з небагатьох актрис свого покоління, що володіє не лише блискучими зовнішніми даними, але й безсумнівним драматичним даром. Остання обставина суттєва, якщо враховувати, що пару їй становить Деніел Крейґ, актор, котрий довів свій найвищий рівень володіння професією в такому розважальному жанрі, яким справедливо вважається бондіана.

Деніел Крейґ став шостим виконавцем ролі аґента 007 після Шона Коннері, Джорджа Лезенбі, Роджера Мура, Тімоті Долтона й Пірса Броснана. І він став не лише першим блондином, але й більше інших наблизився до літературного прототипу, яким Джеймса Бонда описував Ян Флемінґ, – сполучення садистських нахилів і до пори приховуваний гуманізм: ось риси, які в першу чергу відрізняють аґента 007. Потім уже йде його вміння стильно одягатися й правильно підібрати напої до кольорів заходу сонця.

По ходу фільму "Казино "Рояль" Джеймс Бонд говорить М, що, за його інформацією, агенти 00 довго не живуть. Правду казав. Агент 007 довго не проживе – він буде жити вічно. А протягом найближчих десяти років його втіленням буде Крейґ. Деніел Крейґ.




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com