Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

26.03.2007 17:52

Траєкторії Томека Баґінського

Андрій Щорс, KINO-КОЛО (33, весна), 2007

Від 23 до 27 березня у Києві, в кінотеатрі "Кінопалац", тривають Дні польського кіна, що їх проводять Польський інститут у Києві, Всеукраїнська мережа кінотеатрів "Кінопалац" за підтримки Інституту ім. Адама Міцкевича у Варшаві. Згодом фестиваль відвідає Львів (29 березня – 2 квітня), Харків (5 – 9 квітня) і Донецьк (11 – 15 квітня). У всіх містах покази здійснюватимуться у кінотеатрах мережі "Кінопалац". Ми продовжуємо на порталі публікацію низки текстів з польського номера (33, весна, 2007) часопису KINO-КОЛО, що представляють сучасне польське кіно та фільми, що входять до програми Днів... Наразі пропонуємо матеріал про фільм режисера Томека Баґінського "Мистецтво падання"/Sztuka spadania (2004), що демонструється в рамцях Днів польського кіна. В рубриці "Інтерв’ю" читайте також розмову з режисером Томеком Баґінським... 

Створивши лише два кількахвилинні фільми в техніці 3D, Томек Баґінський досягнув просто-таки приголомшливого успіху в царині анімації. Його дебютну роботу під назвою "Собор" (2002) було номіновано на "Оскар", а кількість фестивальних призів, зібраних першим і другим фільмами кіномистця, вимірюється десятками. При цьому важко уявити собі дві більш несхожі між собою стрічки, ніж "Собор" та "Мистецтво падання". Власне, їх поєднує лише фантастична уява автора.

"Собор" становить собою дещо патосну візію постапокаліптичої дійсности, сповнену умовностей та двозначних образів. Герой фільму є чи не єдиним мешканцем планети, на якій уламком минулої цивілізації височить скелет ґотичного собору. Власне, мандрівка крізь цей собор – із дальшим перетворенням героя на частину архітектурного ландшафту – і є матеріалом дебюту Баґінського. Змодельована цифровими засобами гра світла й тіні поміж ребрами собору тягне на диво комп’ютерної техніки. Втім, у "Соборі" виразно помітно безмірне захоплення можливостями комп’ютера, що тяжіє над конструкцією кінокартини.

"Мистецтво падання", що з’явилося чотири роки потому, видається повною протилежністю патосному дебютові. Зі створення космічних ландшафтів Баґінський переключився на прискіпливу типологію людських характерів. Дію фільму локалізовано на таємничій військовій базі, населеній химерними наслідками еволюції: кремезний сержант, що зіштовхує безпорадного рядового із захмарної вишки; висушений фотограф, котрий чатує на фінал його польоту, щоб віддати світлину понівеченого тіла схожому на гору м’яса відставному генералові – найзагадковішому персонажеві фільму, котрий і запускає в дію цей пекельний конвеєр. Отримавши жадане фото, генерал "оживлює" його на екрані, змушуючи образ солдата виконувати зловісний танок, і сам починає витанцьовувати відповідно до його рухів. Коли танець завершено, наступний рядовий уже стоїть на краєчку прірви.

Що це? Абсурдистська вправа чи жорсткий антивоєнний протест? Незбагненна "надмірність" сюжету вкупі з ґротесковою впізнаваністю фільмових типажів заважає однозначному тлумаченню "Мистецтва падання". Жодна інтерпретація не здатна включити всіх значень фільму, й це лише підкреслює вбивчу силу його образів. Цю історію розказано без жодного слова, замість діалогів працюють вирази облич, що їх не відтворила б жодна жива істота. Моторошне відчуття спонукає переглядати стрічку знову і знову: адже є в цій загалом божевільній історії щось, що змушує вірити в її достовірність. Бо творцю "Мистецтва падання" вдалося знайти необхідний баланс між фантазійністю цифрового образу та реальністю фізичного досвіду.

Уже в першому трейлері "Мистецтва падання" Томек Баґінський жорстоко познущався зі свого облеліяного критиками дебюту: на початку ролика герой "Собору" губить рівновагу і з характерним звуком падає в глибоке провалля, анонсуючи тему нового фільму. Чи вдаватиметься Баґінському й надалі так радикально міняти свої творчі траєкторії, покаже його повнометражна анімація "Кінематограф", вихід якої анонсовано на 2007 рік...




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com