Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

02.04.2007 14:28

Не більше 60 хвилин

Олексій Першко, KINO-KOЛОгазета (26)

Цьогорічна „Довга ніч... короткого метражу” загальною тривалістю близько шести годин включатиме 27 стрічок, серед яких 20 нових, а решта – найпопулярніші короткометражки минулорічної „Ночі”. Представлятиме їх, як завжди, Крістін Жандр – завідувачка департаменту короткого метру Unifrance, яка цього разу привезе до Києва режисера стрічки „Зніми слухавку”/Decroche (володаря „Срібного ведмедя” цьогорічного „Берлінале”) Манюеля Шапіра, батьки якого походять з України.

Заздалегідь перепрошуємо за деяку псевдонауковість цього тексту та його перенасиченість цифрами. Одначе нам було досить цікаво розставити певні крапки над „і”. Говорити, що Франція – рай короткометражного (далі – к/м. – Ред.) кіна, вже ввійшло в загальну звичку, але мало хто здогадується, який він, отой «рай», насправді.

Почнемо з визначення, що ж таке к/м кіно у французькому розумінні: «Це ориґінальний авдіовізуальний твір, тривалістю не більше 60 хвилин, який не має замовного характеру, зареєстрований або ні в Національному центрі кінематографії, а також призначений авторами для публічних показів або ж у кінозалі, або на інших екранах – таких як телевізор, комп’ютер чи переносні термінали… До числа к/м фільмів не належать рекламні кліпи, програми, зроблені на замовлення телеканалів, короткі анімаційні або ігрові телесеріали… Щодо жанрової приналежности, то к/м фільми можуть бути як ігрові, так і документальні чи анімаційні».

Головною ж ознакою справжніх к/м фільмів є те, що, на відміну від замовних продуктів чи повнометражних стрічок, майже всі вони з’являються через бажання авторів, які не зважають на жодні перепони. І демонструють к/м кіно люди, головна мета яких – донести ці твори до публіки. А ставлення авдиторії, зацікавленої короткометражками, відмінне від уже звичного споживання образів, притаманного пересічному глядачеві повного метру. Отже, можна стверджувати напевне: сáме к/м кіно є тим феноменом, у якому ще збереглися визначальні риси кінематографа, що були характерні для нього при зародженні.

Прогулюватися алеями французького к/м кіна – означає зустрічати нових, іще невідомих Людівін Саньє, Жана-П’єра Жене, Франсуа Озона чи Патріса Леконта.

Для одних авторів к/м кіна творити – означає випробовувати на практиці здобуті теоретичні знання, для інших – це школа кіна, якого вони вчаться у процесі фільмування, для третіх, фахових кінематографістів, які вже мають у доробку повнометражні картини, – це можливість вийти за рамці усталених канонів, побачити кіномистецтво під іншим кутом зору, освіжити власне сприймання світу. Тим паче, що з приходом цифрової ери, коли якісну камеру та комп’ютер для постпродукції неважко придбати в будь-якому супермаркеті електроніки, можливості для самовираження стали майже безмежними.

Зніми слухавкуПро це свідчать цифри: якщо 1996 року відбірковій комісії найбільшого у світі фестивалю к/м кіна було запропоновано 407 французьких фільмів, то десятиліття потому – 1218, із яких лише 348 – на традиційній плівці. До того ж і французька держава ретельно опікується к/м кінематографом: держкомпанія Unifrance має у своєму складі відповідний відділ, завдяки якому (а також – МЗС) і ми вже вкотре одержуємо змогу дивитися «Довгі ночі короткого метру»; за держпідтримки від 1983-го діє і Аґенція к/м кіна, у фільмотеці якої понад 12 тисяч фільмових назв; також – Фестиваль к/м кіна у Клермон-Феррані (130 тисяч відвідувачів 2006 року), біля якого у 2002-му створили унікальний інформаційний центр, де зібрано інформацію про понад 40 тисяч французьких та закордонних к/м фільмів. А питаннями теорії к/м кіна опікується часопис Bref, що його видає від 1989 року вже згадувана Аґенція к/м кіна.

Завдяки сукупності всіх цих зусиль французьке к/м кіно перетворилося на безперечний культурний феномен, у чому ми всі зможемо вже вкотре пересвідчитися під час перегляду чотирьох півторагодинних програм у рамцях цьогорічної «Французької весни в Україні».




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com