Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

21.09.2009 21:08

Дніпро, Шапіро та гриби

Дмитро Бондарчук

У гірському селищі Ворохта, що на Івано-Франківщині, від 11 до 13 вересня проходило «Свято грибів», де український кінорежисер Олександр Шапіро представив сценарій свого нового фільму «Дніпро»/ "Днепр".

Презентація відбулася увечері другого фестивального дня. До того можна було насолодитися музикою гуртів різного кшталту. Виступали, зокрема, «Очеретяний кіт», «Бурдон», «Топор Оркестра», «Петровичі» та інші.

Окрім того, численні показові виступи йогів, енергетичні шаманські та африканські танці, захопливі вогняні шоу. Також можна було повчитися бойовому гопаку та взяти участь у кулінарних конкурсах: все готувалося з грибів, у похід за якими можна було піти гуртом (вихід о 5-й ранку).

Власне, й Шапіро з’явився ще тим «грибом»: на голові мав червону кепку з білими колами, чим, можливо, хотів натякнути, що він «головний мухомор цього свята»! Проте ні отруїти, ні, навіть, підпсувати дійство в нього не вийшло.

Вже ближче до ночі, повіддаль від головної музичної сцени, в імпровізованому кінотеатрі з натягнутим білим полотном і поодинокими подушками на килимі з сіна Шапіро зі своїм другом-музикантом Сергієм представили наробок до майбутнього фільму.

Слухачі, що зібралися в кінозалі, притишено спостерігали за театралізованим літературним читанням з приємним музичним супроводом. Не схоже було, що серед авдиторії притаїлись шанувальники творчости пана марґінального режисера, але в тому і полягала принципова різниця: дійство мало радше літературний характер – із захопливим, не сухим, ба навіть поетичним текстом сценарію.

За словами Олександра, є лише сценарій з поодинокими режисерськими коментарями та деякі музичні теми, які, можливо, стануть саундтреком до фільму.

На екрані, де ще вчора, мало не всю ніч, показували спеціальну підбірку «космічних» стрічок, увімкнулось слайд-шоу. Дивлячись на світлини, перший час можна було припустити, що вони тематично, чи, принаймні, атмосферно близькі незнятому фільмові пана Шапіро. Але далі «оператор» почав показувати все, що мав на своєму ноутбуці. Дійшло навіть до серії напіверотичних світлин, якими так багаті комп’ютери представників чоловічого роду.

Гітарист Сергій взяв перші акорди: «Готово». Шапіро: «Екшн!» – і пішла вступна пісня:
«...Праведный маргинал,
Самый праведный маргинал
На свете
Его любят старики
И ненавидят все дети…»

Шапіро:
«Днепр», оригинальный режиссерский сценарий Александра Шапиро. Эпизод 1.
Москва – это город,
Москва – это город,
Москва – это город,
А Днепр – река!
– эти слова произносятся дикторским голосом за кадром. Кадр, по всей видимости, должен быть чем-то вроде вылитого над поверхностью диафрагмы. Из темной продолжительной глубины, как выход из сна, на ходу в ее недрах, может быть, с нарастающим шумом, толи скоростью, толи давлением.

Поверхность Днепра ровная и величественная. Это вода огромная, вроде где-то Кременчугского водохранилища… или же нет – это река в районе Вышгорода. На концовке последней фразы стиха: «Река» - камера вылетает над водами. Долгий план. Вид: Днепр из космоса. Далее – рев плотины одной из каскада плотин. Собственно, плотину на общем плане мы и показываем. План чуть короче. Далее – водолазы, пара которая работает на дне Днепра».

У наступному «епізоді» з’являються два інші головні герої сценарію, окрім Дніпра, Лєна і Кот (його так називають не тому, що має ім’я «Костя», а тому, що він не вміє плавати). Він їсть київський торт, вона – перепічку й «однажды вытаскивает волосину, при этом не изменив эстетического настроения сцены: выбросила и все».

Вони балакають, як часто буває в Шапіро, про метафізичні речі, розмовляють, оперуючи простими людськими поняттями та інколи впадають у важкопрослідковуваний асоціативно нелогічний ряд.

Все це нагадує іншу режисерську роботу Шапіро – «Путівник», а особливо один з епізодів фільму, де чоловік із жінкою шукають для придбання квартиру, їздять від однієї до іншої на автівці й ведуть подібні розмови.

Читання Олександра періодично змінюється співом, що Шапіро пояснює: «Ну вы поняли, где Серега поет – там Днепр». Також «де Дніпро» – Шапіро робить дикторські читання, зміну епізодів легко простежити і «присутність» у кадрі могутньої ріки додає тексту (відповідно, має додавати й мабутньому фільмові) певної метафоричности, поетичности й насичености.

Якщо пригадати, зовсім недавно режисер говорив про сумніви щодо своїх подальших знімань. Та сценарій «Дніпра» створює враження, що його і не потрібно знімати. Тож можна припустити, що наразі «сценарні читання» – це нова форма режисера контакту з публікою. Та все ж важко уявити Олександра Шапіро поза кіном.

Ворохта – Київ




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com