Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Косметика мирра киеви киевская область.

Статті

03.02.2010 14:52

Сумний пейзаж після мору

Анна Купінська, Ігор Грабович" Українська правда"

В передостанній день 39 МКФ «Молодість» відбулася прем'єри картини Юрія Терещенка "Пейзаж після мору", що вона присвячена наслідкам Голодомору тридцятих. Обставини створення фільму та його зміст багато говорять нам про українську історію і особливо про сьогодення.

Анна: Ти був на прем'єрі і на прес-конференції з творцями фільму. Яким було твоє найбільше враження?

Ігор: Воно пов'язане із одним з героїв цієї картини - Яковом Грищуком. Це мешканець села Велика Фосня Овруцького району Житомирської області, який займається дослідженням поховань. Він їх знайшов тисячі. За власні кошти спорудив сімнадцять пам'ятників. Він справжній ентузіаст своєї справи.

Мене схвилювала така одержимість, яка виглядає дивною у теперішній час, та й в усі часи також. Але Яків дбає про найважливішу складову кожного народу - пам'ять. Він називав різні цифри, проте вони зводяться до одного - ми не знаємо, де поховано більшість загиблих українців.

Це стосується і розмаїтих воєн, і Голодомору. Тобто Яків Грищук робить дуже важливу річ, він з'єднує розірваний час, власне, рятує минуле від забуття. Він робить те, що мали б робити ми усі - гідно поховати та оплакати своїх померлих. Слід дотриматися певного ритуалу, інакше мертві ніколи не дадуть нам спокою. Мене схвилював цей герой, бо через нього нам передається віковічна мудрість, передається одна з найголовніших людських цінностей.

Анна: Я знаю, що фільм присвячений ще одному героєві - американцю Джеймсу Мейсу, який казав щось схоже про свою мотивацію у вивчені Голодомору: "Ваші мертві обрали мене".

Ігор: Це справді так. Власне сценаристи картини Ольга і Тарас Унгуряни і режисер Юрій Терещенко планували знімати про Джеймса Мейса, але у Міністерстві культури відхили заявку, зазнавши, що така картина вже існує - "Свіча Джеймса Мейса".

Тому концепцію змінили і тепер картина розповідає про наслідки Голодомору на прикладі села Велика Фосня. І це також пов'язано з Джеймсом Мейсом. Професор Гарварду не тільки досліджував Голодомор, він ще був автором концепції постґеноцидного суспільства. І саме таким суспільством і є сьогоднішня Україна.

Анна: Якою вона постала у картині "Пейзаж після мору"?

Ігор: Жахливою. Українське село фактично вимирає. Цьому сприяє старіння населення, повальний алкоголізм серед чоловіків, безробіття. У картині один з героїв стрічки історик села Велика Фосня Олексій Кравчук розповідає, що у селі більше ста точок продажу самогону.

І автори картини вказують на причини такого становища. Вона криється власне у тридцятих, коли українців свідомо винищували (тільки у родині Олексія Кравчука впродовж тридцятих загинуло сто родичів). Яків Грищук говорив, що читав тисячі справ репресованих і у графі про міру небезпеки часто було написано: "Грамотний". А мешканці Великої Фосні і досьогодні бояться ділитися своїми спогадами про Голодомор.

Анна: Фільм демонструватиметься в Україні?

Ігор: Поки оприлюднені тільки плани. Міністерство культури планує зробити 25 копій картини для показу в обласних центрах. Зацікавлені і деякі телеканали. А от прем'єри фільму у селі Велика Фосня не буде. Нема де показувати, - сказав Юрій Терещенко, - у селі відсутній клуб". І додав: Та і показувати нікому.




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com