Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

19.02.2003 16:56

Хто боїться Мамая? (частина VI: Хто і як фільмує “Мамая”)

Олесь Санін (KINO-КОЛО, літо, 2001)

Кіно живе зображенням і звуком.

Мої очі – це оператор Сергій Михальчук. Він мені як єдиноутробний брат (як козак). Ми знаємося понад 20 років, із дитинства, і розуміємо одне одного буквально з півподиху – у нас однакові переконання, схожий погляд на речі. Сергій – людина з фантастичним вродженим смаком і феноменальним знанням професії.

У подібному фільмі особлива роль художника й художника з костюмів. Це теж мої гарні друзі – подружжя, театральні художники Андрій Северинко й Ірина Клиба, люди творчо незалежні, надхненні; учні Данила Лідера. Андрій – надзвичайний знавець фактур. Дуже важлива його принципова позиція автентичного відтворення й декораційної частини, і костюмів. Правдивість фактур у “Мамаї” задумана такою, щоб вона ніби “стирала” час – вбрання таке справне, що вже не про його датування йдеться, площина степу така, що вона постає вічною. Дуже важливо нам відтворити ось цю “фактуру вічности”, що вона поза будь-якою приблизністю… Цікаво тут згадати, скажімо, про взуття козацьке. І для мене стало відкриттям, що тоді не було чобіт з підборами, – бо завше малюють козаків і татар у всіляких там сап’янцях на здоровенних підборах. А насправді підборів не було, була товста шкіра – не від моди, а для зручности кінної їзди. Шкіра – то був сирівець, і мала вона специфічні кольори. Й тоді не носили воїни під латами льону, а тільки шкіру чи вовну. Над цим довелося попрацювати – я переробляв кінську збрую: сідла тоді були дерев’яні. Мало хто на це все звертатиме увагу, але це дуже важливо – кожен ґудзик; не тільки для глядачів-фахівців важливо, а для екранної правди. І з ґудзиками на козацькому верхньому одязі особлива історія – не було однакових ґудзиків взагалі: один срібний, другий золотий, третій за формою трикутний, а четвертий із дзвоником; і чим більше ґудзиків з різних частин світу – вони тоді коштовними були, з камінцями дорогоцінними, – тим краще; такий особливий козацький шик!

Звук ми пишемо “цифровий” на знімальному майданчику. Щоправда тут, у пострадянському кіні, жодної традиції нема – не пристосовані до цього ні прилади, ні павільйони, залишені у спадок від Довженка й Вертова, ні кінематографісти – все гуде, шумить і ґвалт стоїть під час фільмування. Доведеться над звуком багато працювати, звикати до тиші на майданчику… Інша звукова частина, музична, теж досить складна. Алла Загайкевич, вже визнаний молодий композитор, пише сучасну, модерну музику; і вона прекрасний знавець етнічної музики. Та Алла працює не в лисенківській традиції, що побутує й розвинена в нас; це коли народна пісня яскраво перероблюється, розписується на музичні партії для багатьох інструментів. Алла витворює нову мелодійну основу, сучасну композицію. У неї в “Мамаї” складне завдання – поєднати традиційну етнічну музику чи мелос східний, татарський, з мелосом кобзарським і музикою європейською, яку ми чуємо, і носієм цієї традиції є, власне, українська пісенна культура.

І, звісно ж, Актори… Проблема кіноакторів величезна, для проекту “Мамай” – постала відразу. Бо коли є достойні – вже виявлені екраном – актори, то вони переважно мають за собою такий шлейф ролей, такий усталений образ, що він не годиться для цього фільму… А грає в “Мамаї” Сергій Романюк – за ним не тягнеться фантом ролей секретарів райкому й керівників передових підприємств, він потрапив до кіна дещо пізніше; він дуже багато мені допомагає. Головну жіночу роль грає театральна зірка Вікторія Спєсівцева, це її кінодебют. Я шукав акторку, що змогла б передати надзвичайний, дикий темперамент Вільного Степу й водночас була жінкою, що самостійна, що може без сторонньої допомоги жити в цьому загроженому степу й виховувати дитину, а ще – нести жіночність і теплоту, а ще – бути таким пігмаліоном для хлопця-чужинця, змогла перетворити на воїна того, хто 14 років потрапив на каторгу, до ясиру, й до 21 року нічого, крім батога, не знав і боїться власної тіні. (Його зіграє Андрій Білоус, актор складної й надзвичайної виразности й характеру). А Вікторія своїм вчинком, коли приїхала на зйомки на останньому місяці вагітности, і своєю грою переконала мене, що вона – саме така актриса, така людина!.. Серед акторів – Ахтем Сейтаблаєв, мій добрий друг; ми вчилися в інституті на паралельних курсах: я – кінорежисурі, він – режисурі театральній. Ахтем тепер беззастережний лідер Кримсько-татарського національного театру: режисер та актор, грає в більшості вистав. Один з останніх його здобутків – поставив і зіграв “Макбета” татарською мовою; і на всесвітньому Шекспірівському фестивалі в Шотландії вистава отримала Ґран-прі, а він – приз за кращу роль! Фантастичної наснаги й темпераменту актор, фактурно красивий, як бог. Для мене він дуже важливий як носій східного характеру, темпераменту, носій чеснот лицаря і воїна… Є ще один актор-татарин – Ельдар Фатімаєв, він нині закінчує Таврійський університет; я його знайшов на горі Ай-Петрі, де він вирощує коней; тих коней, що їх тримали раніше кримські татари – тепер башкирська порода. Власне на цих конях в’їхав до Європи Чинґіз-хан… Я сам граю невеличку роль середульшого брата; це стало потрібно через суто моральні причини – зйомки надзвичайно важкі, й таким чином я підтримую інших акторів; я разом із ними, а не в ролі “деміурга-режисера”, що вимагає більшого, ніж може людина зробити й подолати; а передусім ідеться про те, щоб подолати самого себе.

І долати доводиться надзвичайно багато. А чи все, як треба, буде подолано і зроблено – це, як завше, виявить і скаже глядач…

Травень 2001

Літературний запис Володимира Войтенка


Також читайте:
Хто боїться Мамая? (частина І: Українські “підміни”)


Хто боїться Мамая? (частина ІІ: Історичний фільм)


Хто боїться Мамая? (частина ІІІ: Сюжет(и))


Хто боїться Мамая? (частина IV: Козак Ніхто)


Хто боїться Мамая? (частина V: Хто боїться Мамая?)


Також дивіться: Фотогалерею фільму



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com