Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

28.12.2011 16:17

Підсумки року: Золота Пальма в Канні, "Інший Челсі" та бюджетні гроші на кіно

Анна Купінська 

Для комерційного кіно 2011 рік запам’ятається тотальним поширенням формату 3D, завершенням десятирічної саги про "Гаррі Поттера" та рекордною касою вікенду в США передостанньої серії "Сутінків". 

Поціновувачі мистецького кінематографа згадуватимуть кілька непоганих фільмів, серед яких можна виділити "Різню" Романа Полянського, "Туринського коня" Бели Тарра, "Фауста" Алєксандра Сокурова, "Меланхолію" Ларса фон Тріра і "перший артгауз у 3D" - "Піну" Віма Вендерса.

  

Для українського кіно цей рік також був по-своєму плідним: режисерка Марина Врода зі своєю короткометражною "Крос" здобула Золоту Пальму в Каннах, а стрічка Алєксандра Міндадзе "В суботу", знята в копродукції, взяла участь у головному конкурсі Берлінале. І цього року Держкіно України нарешті взялося за кіновиробництво.

Копродукція чи колаборація?

Українські кінематографісти часто декларували своє небажання мати справу із державою – не кожному до снаги бюрократична тяганина та біганина кабінетами. Крім того, навіть схвалені у міністерстві культури проекти не обов’язково отримували фінансування або воно розтягувалося на довгі роки.

Відтак, фінансування нечисленних некомерційних проектів в Україні було цілком у руках ентузіастів. Гроші шукали у знайомих продюсерів, як, скажімо, це зробила Марина Врода, або ж знімали за власний рахунок, як творці минулорічного альманаху "Мудаки".

2011 року Держкіно України, на чолі із Катериною Копиловою, оголосили українським кінематографістам конкурсні умови на реалізацію власних проектів. Відтепер потенційні творці повнометражних та короткометражних стрічок, а також неігрового кіно можуть покрити за рахунок держави 30-50% своїх витрат.

Дебюти, анімація та дитяче кіно буде профінансоване повністю. Оцінює проекти експертне журі, куди входять режисери, продюсери, прокатники та кінокритики.

За результатами першого конкурсу, до програми виробництва та розповсюдження національних фільмів на 2011-2012 роки, було включено 37 кінопроектів, на кожен з яких буде виділено від кількох сотень тисяч до кількох мільйонів гривень. У Держкіно навіть вдалось продовжити кінематографічний рік до травня – таким чином бюджетні гроші не повернуться в казну, а будуть витрачені на кінопроекти.

Зараз триває другий етап нового конкурсу, і переможців, яких держава спонсоруватиме у 2012-2013 роках, комісія оголосить вже цього року.

22 грудня Верховна Рада ухвалила держбюджет і виділила на потреби вітчизняного кінематографу 176 мільйонів гривень. Частина цих грошей піде на реставрацію та оцифровку української кінокласики, проте левова частка призначена саме для виробництва та дистрибуції вітчизняних картин. У порівнянні із 2010 роком, коли на кіно було виділено всього 24 мільйони гривень, йдеться про явний прогрес.

Зрештою, відкриті державні конкурси для кінематографістів, які наразі проводить Держкіно, є новою практикою для України, тож як далі розвиватимуться події - сказати важко.

Досвід співпраці із державою вже отримали творці проекту "Україно, goodbye!", який переміг на попередньому конкурсі. Ця картина позиціонується як "цикл короткометражних малобюджетних ігрових фільмів, присвячених соціально-культурним, політичним і ментальним причинам, що мотивують громадян України до еміграції".

Наприкінці листопада відбулася презентація стрічки в кінотеатрі "Київ" - її представляли продюсери Денис Іванов та Ігор Савиченко, редактор проекту і головний редактор сайту "Україно, goodbye!" Володимир Войтенко, та голова Держкіно Катерина Копилова.

Проект "Україно, goodbye!" запустили ті ж самі люди, які знімали збірку короткометражок "Мудаки". Та на відміну від "Мудаків", знятих за принципом "партизанського кіно", "Україно, goodbye" вже має досить серйозний бюджет у 16 мільйонів гривень. Чотири мільйони має виділити держава, та, як зізнавалися на прес-конференції продюсери проекту, гроші ще не надійшли.

В альманах увійдуть 30 короткометражок, проте лише 16 потраплять на великий екран – решта вийдуть на DVD як бонус. Продюсери обіцяли, що до кінця цього року буде готово 80% картин. І якщо "Мудаків" знімали в основному вже визнані режисери, то в "Україні, goodbye!" буде багато молоді.

Денис Іванов зауважив, що виділені чотири мільйони гривень все одно повернуться в казну у вигляді податків. Ігор Савиченко, в свою чергу, додав, що співпраця із державою - це непростий досвід, але поки що єдиний спосіб для кіновиробників знімати фільми, які відрізняються від телевізійного формату.

Зрештою, презентація більше нагадувала зустріч розлучених батьків, які ледве витримують один одного, проте стараються заради дитини. Картина "Україно, goodbye!" вийде у прокат у грудні 2012, тож за рік ми дізнаємося, чи вартими були усі ці нелюдські зусилля.

Україна фестивальна

Одеса

Цьогоріч фаворитом кінопубліки став третій Одеський міжнародний кінофестиваль, який проводився в липні під незмінним патронуванням дружини Сергія Тігіпка – Вікторії. Міжнародний Одеський кінофестиваль запам’ятався відвідувачам хорошою організацією та сильною програмою. Не останню роль зіграв і вдало продуманий піар.

Вікторії Тігіпко вдалося справити враження освіченої та щирої поціновувачки мистецького кіно, і у цьому вона значно виграє на тлі української псевдо еліти.

Сам фестиваль одразу ж заявив про себе як високоякісний, дорогий і, найголовніше, престижний проект, куди можуть піти не лише інтелігенти й кіномани, але й, скажімо, "золота молодь". Цьогоріч у Одесі відбулися українські прем’єри "Меланхолії" Ларса фон Тріра та "Піни" Віма Вендерса, і ажіотаж, який супроводжував ці покази, тільки підігрів цікавість до фестивалю.

Також на руку одеситам зіграв і приїзд Ґабріеля Лермана – голови Голлівудської асоціації закордонної преси (HFPA), який вручив Вікторії Тігіпко почесну відзнаку.

Глядачі Одеського кінофестивалю першими побачили новий фільм Тома Тиквера "Любов втрьох", "Бобра" Джоді Фостер, документальний фільм "Кличко" Себастьяна Деннгарда та картину "Бешкетниця" (Tomboy) Селін Шьямма, яка виграла головний приз фестивалю, і яка потрапить у наш прокат лише на початку наступного року.

Молодість

Сорок перший кінофестиваль "Молодість" проходив наприкінці жовтня у Києві і був значно скромнішим, ніж минулого року. "Молодість" завжди відзначалася любов’ю до кінозірок, проте цьогоріч туди не приїхав навіть традиційний гість фестивалю Жерар Депардьє.

Уся увага журналістів дісталася польському режисерові Єжи Гофману, що його фільм "Варшавська битва 1920 року" відкривала фестиваль. Фільмом-закриття стала нова стрічка Андрєя Звяґінцева "Єлєна".

Козирем "Молодості" залишаються картини, які вже здобули міжнародне визнання. Зокрема, глядачі фестивалю змогли побачити "Туринського коня" Бели Тарра ("Срібний ведмідь" на Берлінале), "Акації" Пабло Джорджеллі ("Золота камера у Каннах"), драму "Надер і Симін: Розлучення" Асгара Фархаді ("Золотий ведмідь" на Берлінале), драму "Людина, що кричить" Магмат-Салех Аруна (Приз журі у Каннах), новий фільм Ґаса Ван Сента "Невгамовні" та "Аріранґ" Кім Кі Дука.

Не минулося на "Молодості" і без розчарувань – найгіршою стрічкою конкурсної програми стала "Земля забуття", на яку, мабуть, чекали найбільше. Та драма про Чорнобиль зі Ольгою Куриленко у головній ролі, хоч і потрапила до позаконкурсної програми Венеційського кінофестивалю, не пройшла випробовування в українському кінозалі. Радянські реалії, інтерпретовані ізраїльтянкою Міхаль Боганім, на екрані виглядали мов погана фантазія на незнайому тему.

Непомічені

Без галасу цього року пройшли Київський міжнародний кінофестиваль та фестиваль студентських робіт "Відкрита ніч".

Третій Київський міжнародний кінофестиваль мав відбутися у травні, але через брак грошей його перенесли на вересень. До того ж, ще в грудні 2010 фестиваль залишився без президента Богдана Ступки, який покинув свій пост. У результаті, фестиваль пройшов під відкритим небом на Софіївській площі.

Головною подією фестивалю стала прем’єра пригодницької стрічки "Тойхтопройшовкрізьвогонь" Михайла Іллєнка, яка і здобула Гран-прі. На сьогодні ситуація довкола фільму залишається непевною, адже показували його незакінченим і не у зовсім задовільній якості, відтак, прем’єра фільму має все розставити на свої місця.

"Відкрита ніч" і цього року пройшла не на своєму традиційному місці – біля замку Ричарда, - а в Мамаєвій Слободі. П’ятнадцятий фестиваль, який відбувся у ніч з 25 на 26 червня, був присвячений пам’яті Юрія Іллєнка, який помер минулого року. Головою журі стала його вдова, акторка Людмила Єфімєнко, а серед членів журі були Марина Врода та Юрій Шевчук.

Цьогоріч фестиваль транслював свої картини ще на кілька місць України – покази відбулися у Львові, Запоріжжі, Дніпропетровську, Івано-Франківську та Чернівцях.

Кіноподія року – "Інший Челсі"

Восьмий Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays, який проходив у березні в Києві, вразив усю Україну картиною Якоба Пройсса "Інший Челсі". В цьому фільмі німецький режисер намагається дослідити світогляд та спосіб життя мешканців Донецька максимально об’єктивно та навіть зі співчуттям.

В центрі історії - молодий представник донецької номенклатури Коля Левченко та кілька звичайних шахтарів. А поєднує цих різних людей любов до футбольної команди "Шахтар", спонсорованої "королем" регіону Рінатом Ахмєтовим.

І хоча "Інший Челсі" показує різницю у побуті багатих і бідних, разючу розкіш "Донбас-Арени" на тлі вбогих панельок, він також стверджує, що його герої мають однаковий світогляд, який полягає у сліпому підкоренні начальству та повній безініціативності. Зрештою, фільм "Інший Челсі", який у європейській країні міг би стати приводом для краху політичної кар’єри того ж самого Левченка, у нас тільки зробив йому зайву рекламу.

Український прокат 2011

Цього року український прокат заполонили фільми у форматі 3D. Аби не відставати від решти цивілізованого світу, в Україні зняли першу 3D комедію "Кохаю і крапка" із російським актором Дмітрієм Шаракоісом та співачкою LiLu в головних ролях. Презентували стрічку навесні. Щоправда, навіщо цей фільм потребував об’ємного зображення, так і залишилося загадкою.

Цьогоріч прибутки від українського прокату зросли на 25% в порівнянні із минулим роком, а кількість глядачів в українських кінотеатрах збільшилась на 15 % - такі цифри назвав генеральний директор кінопрокатної компанії B&H Film Distribution Богдан Батрух в інтерв’ю виданню "Медіабізнес". Його прогнози на наступний рік також оптимістичні – очікується зростання ринку на 27-30%.

П’ятірку лідерів прокату 2011 року відкриває фільм "Пірати карибського моря: На дивних берегах", який, згідно даних сайту boxofficemojo, заробив 5 мільйонів 268 тисяч доларів. На другому місці "Кіт у чоботях" із чотирма мільйонами доларів. Стільки ж заробила і третя частина "Трансформерів". На четвертому місці – "Гаррі Поттер та смертельні реліквії", які зібрали 3 мільйони 500 тисяч доларів. На п’ятому – "Службовий роман. Наш час", які заробили 2 мільйони 795 тисяч доларів прибутку.

"Службовий роман. Наш час" наздоганяє байопік "Висоцький", який лише за два вікенди заробив в українському прокаті понад два мільйони доларів. Знаючи, який резонанс в Україні викликають російські фільми, можна прогнозувати хорошу касу і комедії "Ялинки 2", яка за один вікенд зібрала у нас 796 тисяч доларів. Зрештою, як і торік, найбільшу касу у нас збирають російські комедії та мелодрами, американські блокбастери та мультики.

Серед українських прокатників, згідно даних сайту "Мультиплекс", цього року найбільше заробила компанія Богдана Батруха B&H – понад 34 мільйона доларів. Серед представлених нею фільмів – мультиплікаційні блокбастери "Кіт у чоботях", "Тачки 2", "Кун-фу Панда" та "Пригоди Тінтіна. Таємниця Єдинорога", а також лідер цьогорічних касових зборів в Україні – "Пірати Карибського моря: На дивних берегах".

На другому місці компанія "Геміні", яка заробила 9 мільйонів доларів, а на третьому Кіноманія, чиї прибутки цього року склали 7 мільйонів 628 тисяч доларів.

УП. Життя, 26.12.2011




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com