Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Ольга 2 сезон виходить вже у вересні 2017 року, точна дата виходу відома тут.

Статті

13.10.2012 16:56

Зустріч із кінорежисером Ольгою Самолевською в Берліні

Олена Новікова

        Одним із завдань Українського кіноклубу в Берліні, що ним опікуються Олександра Бінерт і авторка цього тексту, є ознайомлення німців, українців, інших жителів столиці ФРН із надбаннями українського кінематографа в минулому та із сучасним українським кіном і його діячами.

        Нещодавно  в приміщенні Посольства ФРН в Берліні відбулися зустріч, організована Укркіноклубом і дипломатами, з відомою українською режисеркою документального кіна,  творчість якої відзначена багатьма вітчизняними, закордонними нагородами і дипломами, Ольгою Самолевською і показ її фільму «Катерина Білокур. Послання» (2002, студія "Кінематографіст"), власне, про самобутню українську художницю Катерину Білокур.

        Організатори вечора керувалися при виборі саме цієї стрічки бажанням не тільки підкреслити, яка багата талантами Україна, а й підтримати ідею фільму – на конкретному матеріалі показати життя начебто звичайної людини в ХХ столітті, показати, які злами долі суспільства, які страждання пережили протягом цього століття українці – світові і громадянська війни, диктатура радянської влади і жахи Голодомору... Але на цьому тлі, не зважаючи ні на що, виростали в Україні рідкісні таланти, люди-феномени, яскраві, як квіти,  носії Іскри божої, терпіння, мужности, любови до рідної природи й захоплення нею. Такою була Катерина Білокур.

       Як сказала авторка фільму, художниця жила у пеклі на землі, а сама несла в собі, своєю творчістю рай... Режисерка показало на тлі суспільного життя особисту драму простої сільської дівчини, захоплення живописом якої рідні, односельці та й чоловік не розуміли. То ж бо вона мусила буденну роботу виконувати вночі, щоб удень мати можливість, коли  є природнє світло, малювати. Це виснажувало й морально, і фізично. Попри все, Катерина створювала шедеври.     

При виборі для показу в Берліні власне цієї стрічки Ольги Самолевської виникало хвилювання, чи витримають глядачі такий досить довгий кіномонолог, звернення кінообразу художниці з екрана до місцевої публіки, тим паче, що серед них були не тільки співвітчизники, а й німці, люди іншого менталітету, яких вважають здебільше  холоднуватими і  прагматичними. Але майстерниість режисерки й оператора стрічки настільки високі, психологізм образу художниці настількі вдало поданий, а зоровий ряд  яскравий, із вкрапленням квітів Білокур в документальне зображення реального життя, що це сприяло адекватному сприйняттю глядачами спеціфічної за формою стрічки мало не як динамічного фільму і «єдиним подихом». Аж до розчулення і сліз на очах...

      Питань після перегляду фільму до режисерки було багато. Вона розповіла, як іще студенткою Київського інституту театру та кіна ім. Карпенка-Карого, що раніше частково  розташовувався на території Лаври, побачила вперше картини Катерини Білокур у Музеї народно-декоративного мистецтва України і захопилася її творчістю назавжди. Задумала зняти фільм про Білокур. Принагідно ж під час подорожі до Канади отримала пропозицію фінансування майбутньої стрічки, але з умовою фільмування там таки. Це Олю не влаштовувало: як знімати про Катерину Білокур не на її рідній землі? Розпочалися тривалі пошуки грошей в Україні. І з часом своїми силами (скажімо, запрошений оператор ентузіастично знімав у свій вільний час) все ж таки стрічку було створено, та існувала лишень цифрова її версія, що зберігалася в одному екземплярі на комп’ютерному жорсткому дискові. Саме тоді Ольга чекала на дитину; коли ж повернулася до роботи, виявила жахливе: фільм було стерто з жорсткого диску, його просто не існувало. І все почалося знову…

Майстерність режисерки і цінність фільму підкреслили німецькі професор-мистецтвознавець і дослідниця творчості Білокур.

Відчутно було, що велике враження на глядачів справила також і особистість Ольги Самолевської. Перед ними виступала духовно й зовнішньо красива жінка, мати трьох дітей, поетеса, режисерка, яка, як відомо, попри всі негаразди, непрості умови фільмування лишається мужньою і сміливою, ніколи не поступається своїми моральними принципами. Про це також свідчать її фільми про загибель старожитних будинків, нищення культури, про Чорнобиль, проблеми довкілля тощо.

           Спілкування глядачів із режисеркою тривало й після закінчення офіційної частини вечора. Так у життя берлінців увійшли творчість та особистість чарівної художниці-українки Катерини Білокур та режисерки-українки Ольги Самолевської.

Берлін




Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com