Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Статті

17.04.2003 17:06

Чорне сонце з перерізаним горлом(“Пітьма” Хауме Балаґуеро – в кінотеатрах)

Олег Сидор-Гібелинда

ПІТЬМА/DARKNESS (102’, США - Іспанія, 2002), сценаристи: Хауме Балаґуеро і Фернандо де Феліпе, режисер: Хауме Балаґуеро, оператор: Ксаві Ґіменес, актори: Анна Пакін, Лена Олін, Йайн Ґлен, Джанкарло Джанніні, Феле Мартінес, Стефан Енквіст.

“Пітьму” варто подивитися хоча б заради того, щоб побачити пристаркуватого, трохи озброєного і приховано небезпечного Джанкарло Джанніні в ролі дідуся-лікаря. (Підказочка: він тут зовсім не “невинний”). А ще Лену Oлін, котра зіграла маму-вар’ятку (дається взнаки школа Інґмара Чудового).

Щодо самої історії, то в ній химерно переплітаються мотиви “Дев’яти брам” й аменабарівських “Інших”, усього Ардженто, котрий поставив своє “Тenebrae” 1982 року і... новомодного Коельо (всі ці окультні символи, Уро-Борос, гадюка висиджує яйця, бестіальний рельєф під паркетом). А як же інакше? Сьогодні без “духовки” нікуди. Тому це і не надто дратує. Жанри виснажуються, мов одяг.

Надто вже вичерпано словник горорних образів. До дна, до зернятка. Сказати щось нове на задану тему не просто складно – неможливо. Лишається випробовувати свою майстерність при виготовленні чергового соусу. Як такий пропонується рідкісна форма ядухи Марка, т. зв. “синдром Хетчісона”, з яким тут намагаються наприкінці боротися, як у фільмі Тиквера “Принцеса і воїн”, щоправда, з перемінним успіхом.

Усе інше відомо, як двічі по два. Іграшкова карусель у темряві. Привиди, привиди. Двійник бойфренда. Маніяки-вбивці. Кажаноподібні демони. Замурувава-али! Не вчора вигадано, що пересічний родинний осередок породжує “сон розуму”, а, отже, і чудовиськ. Кишеньковий (з перспективою росту) Апокаліпсис вигрівається біля “сімейного вогнища”.

І – пітьма, морок, безпросвітність. “Кепсько віриться в силу добра”, – казав поет. Європейський горор, на відміну від заокеанського, не прагне втішати глядача, і з цим треба рахуватися апріорі. Зрештою, і “Дитину Розмарі” зняв щирий європеєць.

“Сонце з перерізаним горлом”, – заключний рядок “Зони” Аполлінера, який на початку ХХ століття прорік несподіваний і дуже суб’єктивний образ кінця світу. Натомість мотив “чорного сонця” є більш узвичаєним в культурі ХІХ-ХХ століття, від Нерваля до Шолохова. Фільм Балаґуеро використовує обидва ці два образи, ніби замирює повсякденність і есхатологію.



Статті

Архів


Новости кино ukrfilm.com