Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


'

24.09.2003 15:27

Ганна Чміль: “Наш інформаційний простір формує з людей звичайних ідіотів”

Леся Коверзнєва, “Без цензури”

Сім років Ганна Чміль, працюючи в Мінкульті, відповідала за кінематограф. Сім років, які загалом для українського кіно були, відверто кажучи, провальними: галузь розпадалася на окремі шматки – прокат працював сам по собі, студії животіли на бюджетному утриманні. Одначе окремі успіхи й мистецькі досягнення ще сяк-так підтримували реноме українського кіно на фестивальному рівні. Всі ці сім років Ганна Павлівна зазнавала критики, що її слід було б адресувати авторам бюджету, котрі фінансували кінематограф, як і всю культуру, за залишковим принципом. І аж коли пані Чміль “пішли” з її посади, виявилося, що, крім недоброзичливців, у неї є і друзі. І це – майже всі кінематографісти, імена яких тепер на слуху.

Про те, як зараз складається ситуація в кіно, ми вирішили порозмовляти із самою Ганною Чміль.

Як ви можете прокоментувати те, що ваше звільнення поділило кінематографістів на два табори. Одні – всією душею “за”, а інші – “проти” вас.

Світом править войовниче невігластво. А в творчості ці процеси особливо драматичні. Візьмемо, наприклад, Юру Іллєнка або Кіру Муратову, або Романа Балаяна, або того ж Олеся Саніна. Всі – одиночки. Наділені Божим Даром. Несуть свою долю через нерозуміння... Ідуть проти соціуму, і власного, і творчого середовища... Безумовно, що в кіно не всі геніальні і талановиті. Є просто професіонали. Але лихо в тому, що офіційна державна кінополітика призвела практично до зупинення кінопроцесу. Я ж державну політику в галузі кінематографії за цієї бідності розуміла в тому, що треба зберегти певні естетичні критерії.

Так-от, проти мене піднялися ті, хто має право на професію. Ті, в кого є нормальний кінематографічний доробок, але які за цієї ситуації мали все менше шансів потрапити у кіновиробництво. Бо я запровадила конкурс проектів, а не конкурс режисерів.

Засєєв-Руденко звинувачував вас і тільки вас у розвалі всього кіно...

Стосунки з ним мали такий характер: “Я тебе підтримаю, якщо ти запустиш мене в кіновиробництво”. На жаль, сценарії, які він подавав, не були позитивно оцінені експертами.

Потім він запропонував екранізувати оперу “Тарас Бульба”. “Готуйте проект...” – сказала я. Але коли Засєєв розповів, що він хоче залучити до виконання оперних арій Баскова, Синявську, Маґомаєва, я в достатньо грубій формі відмовила. І після цього він почав зі мною воювати.

Ви знаєте, хто тепер займатиметься кінематографом і відповідатиме за розподіл коштів?

Тимчасово цим займається Тимофій Кохан. Але бюджет цього року на кіно невеликий – 18 млн. грн. Цьогорічна програма кіновиробництва – найбільш соціально очікувана. Вона складається із кількох проектів видатних режисерів. Це і Кіра Муратова з “Настроювачем” (спільне виробництво з Росією). Це і Андрій Жолдак – на мій погляд, один з кращих театральних режисерів Європи. Умовна назва його проекту – “Корова”. Деякі відомі театральні діячі негативно поставилися до цього сценарію. Як розумію, це теж було одним із поштовхів до мого звільнення. Але якщо станеться так, що в Україні йому більше не дадуть коштів, тоді цей проект заберуть росіяни.

Запущена у кіновиробництво молода режисерка Галя Кувівчак. Вона має зняти свій дебютний повнометражний фільм за сценарієм Андрія Куркова. Крім того, запущено ще 13 проектів короткометражних картин молодих режисерів під умовною назвою “Любов це...”. Перед своїм звільненням мені вдалося домовитися з Мінфіном про 2 млн. грн. на підготовчий і знімальний період для цього проекту. Але минуло вже більше місяця, а ці гроші так на рахунку Міністерства культури й висять.

Яка, на вашу думку, була б ідеальна модель розподілення державних грошей?

Ідеальної моделі немає. Бувають або більш ефективні, або менш ефективні. До культури в нашій країні продовжують ставитися як до чогось другорядного. Держава так і не визначилася з тим, як стимулювати народження нового мистецького доробку і нових мистецьких вартостей. 25 грудня минулого року Верховна Рада ухвалила Закон про загальну державну програму розвитку національної кіноіндустрії до 2007 року. Передовсім там ідеться про зміни до закону про ПДВ стосовно національного кіно. Сьогодні наші фільми чотири рази обкладаються ПДВ. Ніде в світі такого немає! У цьому законі заявлені зміни, які я зараз підготувала, до закону про додаток на додану вартість. Ті, хто вкладатиме гроші в кіно, мають звільнятися від оподаткування (принаймні та сума, яка вкладається).

Зрештою, в парламенті заявлений на цій сесії у першому читанні закон про збір на підтримку національного кіно. Головна ідея: 5 відсотків від вартості квитка в кінотеатрі, 5 – від вартості касети на кіновідеоринку і 5 – від права телекомпанії показу іноземного фільму спрямовувати на підтримку національного кіно.

Вас звинувачували в тому, що ви патронували деякі проекти...

Звинуватили в тому, що я нераціонально і неефективно використала кошти на фільм “Мамай”. Стрічка спочатку планувалася як фільм у п’яти частинах, але потім, коли був відзнятий матеріал, ми побачили, що народжується маленький шедевр. Колегія Мінкульту вирішила додати кошти на зйомки і на озвучення в системі долбі. Фільм коштує близько мільйона гривень – це за параметрами світового кінематографа одна частина (приблизно десятихвилинна стрічка. – Авт.).

Санін – один із найталановитіших молодих режисерів, він блискуче орієнтується в архетипах національного підсвідомого. Завдання ж держави – підтримати таких людей. А тим часом ми цікаві наразі державі тільки в контексті споживачів. Наявний інформаційний простір формує з людей звичайних ідіотів. І те, що там не присутній український фільм – це державна політика. І мені така держава страшенно не подобається.



“Без цензури”, №27, 2003


Також читайте:



Провінційна комедь (Що робити і кого звинувачувати українським кінематографістам?)


Повстання нафталіну. Більшість кінематографістів протестує проти відставки держчиновника



Інтерв'ю

Архів


Новости кино ukrfilm.com