Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


'

21.10.2003 14:43

Андрій Халпахчі, генеральний директор кінофестивалю “Молодість”

Яка роль фестивалю “Молодість” у сучасній вітчизняній кіноситуації?

Цьогорічна "Молодість" – вже 33-тя. Треба згадати, що починалося все 1970 року з маленького фестивалю-огляду студентських фільмів Київського державного інституту театрального мистецтва, потім він розширився до відкритого українського і, нарешті, 10 років тому став справді міжнародним. І ось у тій, 1993 року, ситуації – і українського кінематографа, і взагалі кіна в Україні – “Молодість” була острівцем, що імітував кіножиття. Нам тоді дорікали, що таке "свято серед пустелі" абсолютно недоречне. Ми ж гадали інакше – бо ж фестиваль насправді підтримував ситуацію, нагадував, що у світі взагалі існує таке явище, як кінематограф.

Сьогодні все дійсно змінюється на краще, хоча все ще є проблеми і з виробництвом, і з прокатом... Все ж таки знімається більше фільмів, про кіно, як також і українське, ведуть мову на телебаченні, пишуть у пресі. У нас є декілька кіножурналів, а це вже про щось і свідчить. З’явилися сучасні переобладнані кінозали в Києві та інших великих містах – їх недостатньо, але вони є. Фестиваль же – це саме той ланцюжок, який поєднує виробництво і прокат. Це не просто змагання фільмів і режисерів між собою, це не лише порівняння того, що зробили українці за рік, з іноземним доробком, а ще й творча лабораторія, обмін думками, зав’язування контактів, таких важливих сьогодні для українського кіна – в напрямку копродукції, дистриб’юції, представлення українського кінематографа на інших фестивалях...

Ну, і звичайно ж, "Молодість" – це ще й просто свято. Кіносвято.

В чому полягають особливості нинішнього міжнародного кінофестивалю “Молодість”? Пам’ятається про фінансові труднощі останнього часу – чи не розпинають вони фестиваль цього року?

Все ж таки 33 – до певної міри знакова дата. Це справді час підсумків і, сказати б, початку нового відліку. Ми б дуже хотіли зробити тридцять третю "Молодість" не схожою на попередні. І завдяки зміні ситуації в українському кінопроцесі нам, хочеться вірити, вдасться цього досягти.

По-перше, “Молодість” нарешті матиме свою власну газету, а це дуже важлива частина кожного міжнародного фестивалю.

Друге – це, безумовно, Molodist Talent Campus. Творча лабораторія, якою ми намагаємося подолати недоліки наших кінематографічних навчальних закладів. Ми завжди робили окремі зустрічі з відомими кіномайстрами, але цього разу, за зразком Berlinale Talent Campus’у, виокремили їх у спеціальну, сказати б, освітню, програму. Крім того, "Молодість" надасть ще й практичну можливість чотирьом режисерам зняти свої короткометражки безпосередньо під час фестивалю.

Назріла потреба технічно переобладнувати "Молодість". Тому третя цьогорічна новинка – це поява електронних субтитрів, що вони є загальноприйнятою формою перекладу на міжнародних кінофестивалях. Фільми демонструватимуться мовою ориґіналу, а субтитри даватимуться російською і англійською (двома робочими мовами "Молодости"). На деяких позаконкурсних переглядах ще використовуватиметься усний переклад у залу чи в навушники, але вся офіційна програма в Домі кіна і в Палаці "Україна" йтиме з субтитрами.

І, безумовно, подією для 33 "Молодости" має стати приїзд Софі Лорен...

Стосовно фінансування, то держава виконує свої зобов’язання. Але, на жаль, дотація з держбюджету на сьогодні становить лише 10 відсотків фестивальних витрат. В інших країнах держава покриває принаймні третину бюджету таких заходів. Проте на сьогодні ми не можемо розраховувати на більше. Саме тому для нас дуже важлива робота зі спонсорами, і тут знову ж таки помітні зміни. Якщо десять років тому у відповідь на наші звернення до різних компаній лунали лише відмовки, то сьогодні відчувається зацікавленість. Отже, авторитет "Молодости", а отже – й кіна загалом, зростає. Проте ситуація наша досі складна. Іноземні колеґи з інших фестивалів дивуються, як нам вдається робити те, що ми робимо, за такі кошти...

Цього року фестиваль відкриє "Давня леґенда" Єжи Гоффмана...

Одного разу ми вже відкривали кінофестиваль "Молодість" фільмом Єжи Гоффмана – 1999 року картиною "Вогнем і мечем", що мала величезний успіх. А два роки тому, коли Гоффман зі своїм продюсером приїжджав до Києва на ювілей Богдана Ступки і на прес-конференції розповідав про свій новий історичний проект, ми жартома взяли з нього обіцянку, що світова прем’єра його нового фільму відбудеться у нас на фестивалі. Так воно й склалося. 19 вересня у Варшаві була польська прем’єра "Давньої леґенди", знятої за повістю Йозефа Іґнація Крашевського. Потім картину показали в конкурсній програмі Фестивалю польських ігрових фільмів у Ґдині, вона вже вийшла в Польщі до прокату, але світової прем’єри ще не було.

Щодо моїх вражень, то я спеціально їздив на прем’єру до Варшави і був просто зачарований фільмом. Сподіваюся, що "Давня леґенда" демонструватиметься не лише на відкритті "Молодости", а вийде також і до українського прокату – картина має бути близька і зрозуміла українському глядачеві, тому що польська історія дуже схожа на нашу. Звичайно, різні глядачі по-різному сприйматимуть фільм – хтось побачить лише мелодраматичну і пригодницьку історію, хтось зрозуміє глибше. Насправді у фільмі – декілька шарів. Особисто я подивився його на одному подиху. Це велике історичне полотно з чудовими акторськими роботами, з неперевершеним Богданом Ступкою, з високоякісним зображенням (працювали двоє операторів, котрі, на жаль, не дожили до прем’єри – росіянин Павєл Лєбєшев і поляк Єжи Ґощик). Одне слово, фільм треба дивитися. І “Молодість” дарує такий шанс...



Інтерв'ю

Архів


Новости кино ukrfilm.com