Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


'

04.11.2005 15:39

"Україна": гоффманізація історії

На 35 МКФ «Молодість» польський режисер Єжи Гоффман представив першу частину своєї документальної трилогії «Україна». Фільм має складатися з трьох серій по 45 хвилин і охоплювати нашу історію від давніх часів до сучасности (перша частина – про історію від Київської Руси до повстання Богдана Хмельницького; друга – від Переяславської ради до Української Народної Республіки; третя – від громадянської війни до сьогодення).

Зйомки проходили по всій території України – в Києві, де фільмували у Володимирському соборі, в Національному історичному та художньому музеях, в Києво"Печерській лаврі, в Софійському соборі, у Дніпропетровську, Запоріжжі, Полтаві, Донецьку, Херсоні, Одесі, Криму, у Львові...

Пане Єжи, після стількох років у ігровому кіні ви знову повертаєтеся в документалістику, з якої починали свій режисерський шлях. У молодості ви знімали соціальне кіно, а зараз узялися за історичний матеріал. Як почуваєтесь у кріслі режисера-документаліста?

Почуваюсь непогано, але роботи неймовірно багато. У мене було два варіанти: написати точний сценарій і підбирати до нього коментарі, чи навпаки – спочатку зібрати матеріал, а потім робити з нього кіно. Якби я обрав перший шлях, то почав би знімати фільм лише напровесні наступного року. Тому я зупинився на “рамковому” сценарії. Я провів чимало консультацій і мав певне уявлення про ту чи іншу подію.

Коли ж я знімав свої перші документальні фільми, телебачення ще не було. І вони могли існувати лише у форматі 10-12 хвилин. Інакше вони не мали б шансу бути показаними перед основним фільмом у кінотеатрі. Цей стиль вимагав конденсації історії, монтажу. З появою телебачення з’явилися так звані “балакучі голови”, і те, що ми втискували у 10 хвилин, розтяглося до години. Нині, коли я знімаю історію України від хрещення до сьогодення, мені дуже допомагає мій досвід. Адже мені потрібно втиснути максимум почуттів у три 50-хвилинні серії. Найбільше часу пішло на опрацювання історичних джерел: потрібно було прочитати п’ять-шість, а подеколи й більше книг, аби виробити свою власну думку. Я теж можу помилятися, але це буде моя точка зору.

Ваш фільм починається з подій більш ніж тисячолітньої давнини, і відтворити ту епоху засобами лише документального кіна неможливо...

І справді, найважче було працювати з періодами, про які розповідають лише картини, фрески чи мініатюри зі старих літописів. Але за допомогою комп’ютера можна оживити ці “мертві” сцени. Ми використовуємо найновішу техніку, зняли художні сцени Полтавської битви, а також атаку „чайок” на турецькі ґалери. Крім того, ми використали кадри з ігрових фільмів, батальні або жанрові сцени там, де це потрібно для створення певного образу. Я хотів зробити цей фільм по-справжньому емоційним.

Розкажіть про співпрацю з українськими колеґами.

У знімальній групі з українців були оператор Богдан Вержбицький, художник Сергій Хотимський і директор Володимир Князь. Зрештою, продюсер теж українець. Окремо хотів згадати видавництво “Емма”: вони видали розкішну книгу про українське козацтво. Їхніми матеріалами ми проілюстрували майже весь період від виникнення Січі аж до її зруйнування Єкатєріною ІІ. Володимир Нидяк запропонував справді якісний матеріал, зібраний у музеях Німеччини, Швеції, Польщі тощо. Навіть не знаю, чи міг би я знайти щось подібне в Польщі...

Ви не залучали до фінансування фільму жодних державних інституцій. Якщо це не комерційна таємниця, хто виступив спонсором?

Поки що всі витрати на себе взяла Zodiak Jerzy Hoffman Film Production, але наш ризик був виправданим. Уже минув рік після Помаранчевої революції, а зацікавленість фільмом не минає. Якби не було ґарантії, що цей проект окупиться, наважитись на такий крок було б значно складніше. Я відмовився від державного фінансування, бо не хотів залежати від впливів зі сторони. Я хотів бути чесним із собою і виробити власне бачення історичних перипетій в Україні.

Україна та Польща мають багато дотичних моментів у своїй історії. Чи вдалось вам абстрагуватись від своєї національної приналежности й подивитися на ці події збоку?

Я не хотів робити цей фільм як поляк, але й не міг робити його як українець. Я прийняв нейтральну позицію і спробував подивитися на історію згори чи збоку. Останнім часом я прочитав кілька історичних есеїв про Польщу, написаних американцями та канадцями, й вони переконали мене в тому, що об’єктивний погляд іззовні цілком можливий. Хоча про повну об’єктивність не йдеться. Адже якщо навіть із десяти камер знімати одну подію, то при монтажі хтось усе одно внесе в остаточний результат свою суб’єктивність. Я намагався висвітлити одні й ті самі факти з різних боків і створити об’ємну картину.

На яку авдиторію розраховане ваше кіно й чи визначилися ви з остаточною назвою?

Я назвав його “Україна: народження нації”. Це буде телевізійний фільм, на зразок тих, що їх транслюють Discovery та інші науково-популярні канали. У них дуже широка глядацька авдиторія – “від кухарки до інтелектуала”. Крім того, це кіно можна буде використовувати як додатковий ілюстративний матеріал у школах та вишах. Я прагнув, щоб люди, які живуть в Україні, подивившися цей фільм, із гордістю казали: я – українець! А ті, хто про Україну нічого не чув, мають побачити, що це велика країна з неймовірною та дуже драматичною історією.

На фестиваль ви привезли лише першу частину фільму “Україна”. Коли буде доступна широкому загалові повна версія?

Поки що звуковий ряд, музичне й шумове оформлення потребує доопрацювань. Але я прийняв пропозицію “Молодости” з неабиякою радістю. Це перший контакт з українським глядачем. А що стосується дистриб’юторства, то, безумовно, фільм ітиме в Україні. Я закінчу його приблизно в лютому наступного року. До річниці Незалежности він уже потрапить на ваші телеекрани.

Розмовляла Наталка Довга

KINO-КОЛОгазета на МКФ "Молодість"



Інтерв'ю

Архів


Новости кино ukrfilm.com