Національний кінопортал KINOKOLO.UA

Фотобанк

"Вічне світло незаплямованого розуму"

Rambler's Top100

Енциклопедія

"Богдан Ступка, актор"

Народився - с. Куликів, Львівська обл. 1961 - Закінчив студію при Львівському театрі.

Крамниця



Новини

Арґумент-Кіно


Зйомки

25.11.2002 17:43

Революційне перезавантаження матриці

С’юзен Говард

Нові серії “Матриці” називатимуться: “Матриця: перезавантаження”/The Matrix Reloaded і “Матриця: революції”/The Matrix Revolutions.

“Перезавантажити” події фільму порівняно легко (зараз пів-Голлівуду над цим працює). А от вигадати щось революційне стосовно першої серії творцям фільму братам Вачовським буде значно важче.

Довгий час можна було тільки гадати, що нас чекає в продовженні. Зйомки другої і третьої серій найрезонанснішої франшизи останніх років були оповиті таким густим серпанком таємничости, що донедавна ніхто нічого не знав. Мережею курсували безліч варіантів сценарію, але всі вони врешті-решт виявилися фальшивими. Так само, як і плакати, виготовлені самими фанатами. Так само, як і інтерв’ю з акторами, що їх вигадали люди, схильні до сенсацій.

Дати прем’єри багато разів змінювалися. Спочатку подейкували про прем’єру влітку 2001 року; потім – про літо 2002. Була мить, коли високе начальство на Warner Bros хотіло випустити другу й третю серії майже одночасно, з розривом у декілька тижнів. Ідея швидко зійшла на пси: чи то брати Вачовські не встигали зробити в строк всі потрібні спец ефекти, чи то начальство злякалося, що така прокатна політика знизить касові збори. Втім, піврічний розрив у прем’єрах також можна вважати революційною ідеєю – так само, як і випуск обох фільмів не в літній сезон.

Але революційність прокатних ідей в’яне на тлі революційності художніх ідей самого фільму. 1999 року, через місяць після прем’єри, Джордж Лукас визнав братів Вачовських найталановитішими деміургами нового покоління і з сумом зізнався, що “Матриця” для молоді цікавіша за нову серію “Зоряних війн”.

“Матриця” отримала чотири “Оскари”, але тільки у другорядних категоріях – спецефекти, звук, монтаж і монтаж звукових спецефектів. На церемонію “Оскара” брати Вачовські демонстративно не з’явилися, ніби даючи зрозуміти, що академічні премії та інтриґи – це дуже дрібно й нудно. Вони, Вачовські, працюють над значно важливішими речами. Наприклад, над створенням нових правил гри в жанровому кіні.

Енді й Ларрі Вачовські, що їх виганяли свого часу з різних коледжів, зуміли знайти зону, що в ній гармонійно співіснують комікси та філософія, карколомні двобої та метафоричний підтекст. Брати радикально змінили вигляд “екшн” і зовні, і внутрішньо. Вони наповнили духовністю цинічний жанр, що здавна тримався на трьох китах: бійках, дівчатах і продірявлюванні людського тіла.

“Матриця” принесла $ 459 мільйонів касових зборів у всьому світі. Нема нічого дивного, що почали знімати продовження фільму – тим паче, що він закінчувався на найцікавішому.

Отож, що нам відомо достеменно?

Зйомки другої і третьої серій тривали понад 200 днів: вони почалися в березні 2001 року в Окленді, штат Каліфорнія, і закінчилися, після декількох перерв, 22 серпня 2002 року в Сіднеї. Продюсер Джоел Сілвер зробив офіційну заяву, в ній мовиться, що “це будуть не окремі фільми, а один великий фільм із наскрізним сюжетом, розділеним на дві частини, які демонструватимуться двома заходами”.

Не розраховуйте, що брати Вачовські дадуть пояснення з цього приводу: вони за звичкою уникають спілкування з пресою. Мало надії і на акторів. Кіану Рівз, що грає Нео (хакера, котрий став кіберрятівником людства), взагалі терпіти не може журналістів. Керрі Енн Мосс, що виконує роль затягненої в чорну шкіру подружки Нео, Трініті, просить пробачення й каже, що поклялася мовчати. Те саме стосується й Лоуренса Фішберна, виконавцю ролі Морфеуса, лідера підземної армії людей, яка намагається відвоювати в машин поверхню планети і вступає в двобій з армією аґентів Смітів (їх усіх грає Г’юґо Вівінґ) – похмурі типи в суворих костюмах і чорних окулярах. Новенька в проекті Моніка Белуччі, що роздавала на останньому Каннському фестивалеві інтрев’ю направо-наліво, охоче розповідала про все на світі, окрім, ви здогадуєтеся, – чого.

З самого початку другу-третю серію переслідувало “зурочення”. Афро-американська актриса й співачка Аалійа, що дістала в новому фільмові одну з важливих ролей, загинула в автокатастрофі. Вачовським довелося перезнімати всі сцени з її участю, замінив її на Нону Ґей. Затим померла від наслідків діабету Ґлорія Фостер, що грала Оракула. Вона встигла дозняти свої сцени в “Матриці: пере завантаженні”, але до цих пір незрозуміло, як збираються автори показувати Оракула в “Матриці: революціях”. Не виключено, що її відтворять на комп’ютері.

Відомо, що на продовження “Матриці”, за експертними оцінками голлівудських економістів, витрачено від $ 300 до 350 мільйонів (при тому, що знімали в Австралії, де все вдвічі дешевше). Звичайно, за такого розкладу режисери могли в своє задоволення поекспериментувати з новими технологіями, і сьогодні Сілвер обіцяє такі сцени, що нам і не снилися. Звичайно, всі пам’ятають дивовижні кадри, зафільмовані за технологією “bullet time” (“час з точки зору кулі”), коли камера робила кола довкруги героя, що завис у повітрі. Але сьогодні, три роки потому, ця технологія такою популярною, що виродилася в самопародію. Сілвер успішно використав її згодом у бойовику “Пароль “Риба-меч”, а потім bullet time стала неподільною здобиччю комедій – від “Чоловіка за викликом” до “Дуже страшного кіна” та “Шрека”.

“Брати Вачовські пішли в своїх ідеях значно далі, – повідомив усе в тій самій офіційній заяві для преси Сілвер. – Вони вирішили, що в першому випадкові їх виявилося легко скопіювати, отже, тепер вони спробують створити щось, що неможливо буде повторити. Вони створюють принципово нову технологію, якої до них не існувало”.

Яку саме?

“Подивіться фільм – побачите”.

І все ж стіна, вибудувана довкола продовження “Матриці”, виявилася не зовсім непроникною. Наприкінці літа копія справжнього сценарію “Матриця: перезавантаження” потрапила до рук журналістів. У низці видань з’явилися більш-менш правдоподібні матеріали, що вони стосуються продовження.

Перед тим, як читати далі, подумайте, чи хочете ви дізнатися про “спойлери” (тобто важливі сюжетні складові фільму) чи ви віддаєте перевагу дивитися фільм у “цнотливому” стані, не знаючи про сюжет абсолютно нічого. Чесно кажучи, ми не збираємося розкривати вам важливі спойлери і повідомимо лише те, що допоможе злегка зорієнтуватися в цій ситуації. І все ж обирайте: синя піґулка чи червона.

Тих, хто обрав червону піґулку, ми запрошуємо до Країни Чудес.

Історія “Матриці: перезавантаження” є типовою “бомбою з годинниковим механізмом”. У Нео та інших керівників підземного міста Зіона всього 72 години – за цей час потрібно знайти шлях порятунку від сотень тисяч зондів, які ведуть підкоп до їхнього сховища, аби розправитися з повстанцями. Напруження будується не тільки на традиційному принципі “встигнуть-не встигнуть”, але й на емоційному рівні. Нео бачить уві сні похмуру долю Трініті й шукає способу врятувати її від майбутнього. Друга серія закінчується на найцікавішому місці, за подобою фільму “Імперія завдає удар у відповідь”.

Для шанувальників романтики повідомимо: так, Нео і Трініті стають коханцями. Вони віддаються пристрасті в самому Зіоні, де містився головний командний пункт повстанців і де підземний корабель “Навуходоносор”, на якому мандрують герої, робить недовгу зупинку. Зіон розташований дуже близько до розплавленої земної кори, там досить спекотно, що сприяє викидам чуттєвих емоцій. Тоді, як Нео і Трініті кохаються в печері навколо чорних скель, жителі тамтешніх місць, що повернулися до первісного стану, кружать у несамовитому танку, і, як написано в сценарії, “піт, слина й бруд летять на всі боки, тоді як ті, хто танцюють, рухаються з усе більшим шаленством, ритмічно вдаряючи босими ногами по мокрій глині”.

Влітку мережею ходило чимало кіноманських “звітів” про ґрандіозну гонитву, яка частково фільмувалася в Сіднеї, а частково – в Окленді на спеціально вибудуваній для цього ділянці шосе. Ця гонитва матиме місце ближче до кінця другої серії, в ній буде залучено чимало машин і ґвинтокрил, вона триватиме близько 15 хвилин. Якщо на плівці все вийде так само захопливо, як на папері, адреналінові наркомани будуть у захваті.

Наприкінці першої серії “Матриці” Нео виявив, що може літати. Пізніш брати Вачовські висловилися, що польоти в кіні до цих пір виходили непереконливими. Очевидно, вони вирішили компенсувати цю непереконливість у другій-третій серіях: Нео часто демонструватиме те, що один з персонажів називає “суперменськими штучками”, й літатиме зі швидкістю кулі.

Підтверджуються чутки про те, що аґент Сміт розмножиться та влаштує героям “атаку клонів”, причому клонування буде дуже хитрим: клони “вкорінюються” до зовнішности своїх суперників, що частенько призводить до небезпечних ситуацій, коли гарний хлопець виявиться зовсім не тим, за кого себе видає. На одній сторінці сценарію Нео загадково промовляє: “Гм... апґрейдери”, – очевидно, погані хлопці виявляють здатність до оперативного самовдосконалення, як боргі в “Зірковому треці”.

Крім аґентів Смітів, суперниками Нео стануть зловісні Близнюки – Близнюк-Один і Близнюк-Два, здатні матеріалізовуватися й дематеріалізовуватися в будь-якому місці й вигляді – як у плоті, так і в газоподібному стані. Близнюки-альбіноси влаштовують двобій з Нео в підземному ґаражі.

У фільмові будуть й інші нові герої. Серед них: Архітектор – богоподібна істота, творець Матриці; Виробник Ключів (Рендалл Дук Кім), таємничий японський майстер, про котрого Нео довідується, що “тільки він один може дістатися джерела” й порятувати Зіон. Виробник Ключів перебуває в полоні в вільнодумця Меровінґіана (французький актор Ламбер Вільсон), що він не хоче відпускати свого бранця. Нео доводиться йти на різні хитрощі, щоб здолати цю перешкоду. Італійка Моніка Белуччі грає ревниву дружину Меровінґіана. Опріч того, в сюжеті наявний герой на прізвисько Хлопчина (Клейтон Вотсон), – повстанець-початківець, що захоплюється Нео. У другій серії його роль мінімальна, але, за чутками, він по-справжньому виявить себе в третій серії.

Втім, дезінформації було так багато, що стовідсотково достеменні дані ми отримаємо лише у четвер 15 травня 2003 року, коли до американського прокату вийде: “Матриця: перезавантаження”. “Матриця: революції” – вийде на екрани в листопаді 2003 року.


“Экран и сцена», № 35, 2002



Зйомки

Архів


Новости кино ukrfilm.com